Saturday, August 24, 2024

REVIVAL : In the dark

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



REVIVAL : In the dark 



Job 24:16-17
16 In the dark they break into houses Which they marked for themselves in the daytime; They do not know the light.
17 For the morning is the same to them as the shadow of death; If someone recognizes them, They are in the terrors of the shadow of death.

Ayub 24:16-17 (TB)
16 Di dalam gelap mereka membongkar rumah, pada siang hari mereka bersembunyi; mereka tidak kenal terang, 
17 karena kegelapan adalah pagi hari bagi mereka sekalian, dan mereka sudah biasa dengan kedahsyatan kegelapan.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #237. Tahukah anda bahawa sekiranya kita sudah terbiasa dengan kegelapan, ada bahaya sedang me nanti kita? Terang hari, yang disambut gembira oleh orang-orang baik dan jujur, merupakan suatu kengerian bagi orang jahat. Lihatlah kesusahan orang-orang berdosa, mereka dihadapkan kepada ketakutan yang terus-menerus. Mereka tidak takut melakukan apa yang mereka paling takuti diketahui kalau melakukannya.


🍞 ☕ Ayat-ayat ini diambil dari kitab Ayub, di mana Ayub meluahkan kesedihannya tentang ketidakadilan yang wujud di dunia ini. Dalam petikan ini, Ayub menggambarkan perbuatan jahat yang dilakukan oleh orang yang hidup dalam kegelapan, secara literal dan juga metafora. Mereka melakukan kejahatan di malam hari dan menghindari terang pada siang hari, menunjukkan bahawa mereka lebih suka hidup dalam kegelapan, jauh dari kebenaran dan keadilan.


1. Perbuatan Jahat dalam Kegelapan:

Ayub menyatakan bahawa orang jahat seringkali beroperasi dalam kegelapan, baik secara fizikal maupun moral. Mereka melakukan tindakan-tindakan buruk, seperti mencuri atau merosakkan, kerana mereka tidak ingin dilihat atau dihukum. Kegelapan memberikan mereka rasa aman untuk melakukan kejahatan tanpa takut terdedah.

2. Menghindari Terang:

Orang-orang yang melakukan kejahatan ini tidak hanya aktif pada waktu malam, tetapi mereka juga secara sengaja menghindari terang. Terang di sini melambangkan kebenaran, keadilan, dan kesucian. Mereka memilih untuk hidup dalam kebohongan dan penipuan, menghindari segala sesuatu yang dapat membawa mereka kepada pertobatan atau perubahan hidup.

3. Kegelapan sebagai Kehidupan Mereka:

Ayub menunjukkan bahawa bagi orang jahat, kegelapan telah menjadi "pagi hari" mereka, sesuatu yang biasa dan diterima. Mereka telah terbiasa dengan kegelapan, hingga tidak lagi takut atau terkejut dengan kedahsyatan yang terjadi di dalamnya. Ini menunjukkan betapa dalamnya mereka telah terjerumus dalam kejahatan sehingga hati nurani mereka tidak lagi berfungsi dengan normal.

📝 Kita dapat menerapkan beberapa hal daripada Firman Tuhan ini di dalah kehidupan seharian kita. 

✅ Waspada Terhadap Kegelapan Moral:
Kita perlu menyedari bahawa kegelapan bukan hanya bermaksud kurangnya cahaya fizikal, tetapi juga kurangnya kebenaran dan moralitas. Kita harus berhati-hati agar tidak terbawa oleh kegelapan dunia, yang dapat membuat kita jauh dari Tuhan dan kebenaran-Nya.

✅ Pentingnya Hidup dalam Terang:
Sebagai orang yang percaya, kita dipanggil untuk hidup dalam terang, yang berarti menjalani kehidupan yang jujur, adil, dan penuh kasih. Kita harus menghindari segala bentuk kegelapan, baik dalam tindakan maupun dalam hati kita, dan selalu mencari kebenaran Tuhan.

✅ Kehancuran yang Dihadapi Mereka yang Mengasihi Kegelapan:
Ayat-ayat ini juga menjadi peringatan bahawa hidup dalam kegelapan hanya akan membawa kepada kehancuran dan penolakan dari Tuhan. Tidak ada keamanan atau perlindungan yang sejati dalam kegelapan; hanya terang Tuhan yang dapat memberikan kita hidup yang sebenarnya.

👉 Ayat-ayat ini mengajarkan kita tentang bahaya hidup dalam kegelapan, baik secara moral maupun rohani. Orang yang melakukan kejahatan dalam kegelapan mungkin merasa aman dan tersembunyi, tetapi mereka sebenarnya hanya menjauhkan diri dari kebenaran dan kasih Tuhan. Kita dipanggil untuk hidup dalam terang, di mana kita dapat menemukan kehidupan yang sejati, keadilan, dan berkat Tuhan. Apakah respon kita hari ini...?



You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: