Sunday, May 26, 2024

Revival : Folly of the foolish

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Folly of the foolish 


1 Samuel 25:25 "Please, let not my lord regard this scoundrel Nabal. For as his name is, so is he: Nabal is his name, and folly is with him. But I, your maidservant, did not see the young men of my lord whom you sent.

1 Samuel 25:25 (TB) Janganlah kiranya tuanku mengindahkan Nabal, orang yang dursila itu, sebab seperti namanya demikianlah ia: Nabal namanya dan bebal orangnya. Tetapi aku, hambamu ini, tidak melihat orang-orang yang tuanku suruh.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #147. Tahukah anda bahawa terkadang kita pun seperti Nabal yang bebal? Nabal telah bersikap kasar kepada utusan-utusan Daud dalam dua perkara. Nabal menolak memberikan perbekalan yang mereka minta, dan ia mengucapkan kata-kata yang sangat membangkitkan amarah orang.


🍞 ☕ Roh yang degil tidak peduli bagaimana orang lain menderita kerana kesalahan mereka, sedangkan roh yang lemah-lembut bersedia menderita kerana kesalahan orang lain. Abigail mengungkapkan ketulusan dan kekuatan kasih suami istri dan perhatiannya kepada keluarganya: seperti apa pun dia, Nabal itu suaminya. Bukanlah pertama kalinya Nabal berperilaku begitu kasar. Pasti itu bawaan lahirnya, sebab dia melakukannya kerana kurang akal sehat. "Nabal namanya,” yang melambangkan kebebalan atau kebodohan, “dan bebal orangnya". Semua itu dilakukannya kerana kebodohannya, bukan kerana kejahatannya. Dia orang sederhana, tetapi tidak jahat, demikianlah kata Abigail kepada Daud. Kata ya lagi "ampunilah dia, sebab dia tidak tahu apa yang dia perbuat.” Semua yang dikatakan Abigail memang benar adanya, dan dia mengatakan itu untuk meluputkan suaminya dari kesalahannya dan mencegah pembinasaannya. Tanpa alasan itu, tidaklah benar bagi Abigail mengungkapkan watak yang begitu buruk seperti itu tentang suaminya, yang seharusnya digambarkannya dengan sebaik mungkin, dan bukan dibicarakan keburukannya.

👉 Daripada menjadi bebal seperti Nabal ini, bagus lagi kita mempelajari sifat dan sikap Abigail ini. Untunglah Nabal memiliki seorang isteri yang tidak hanya cantik, tetapi juga bersikap bijak. Dia menanggapi serius laporan hambanya dan merasa bertanggung jawab untuk menyelamatkan keluarganya dari amukan Daud dan anak buah Nya. Tuhan memakai isteri dari si bebal Nabal untuk mencegah tindakan anarkis, yang kelak bisa akan sangat disesali. Pepatah "Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tak berguna" tidak sampai terulang dalam sejarah Daud. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: