Friday, May 17, 2024

Revival : They despised him

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : They despised him



1 Samuel 10:27  But some rebels said, "How can this man save us? " So they despised him, and brought him no presents. But he held his peace.

1 Samuel 10:27 (TB)  Tetapi orang-orang dursila berkata: "Masakan orang ini dapat menyelamatkan kita!" Mereka menghina dia dan tidak membawa persembahan kepadanya. Tetapi ia pura-pura tuli.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #138. Tahukah anda bahawa Tuhan dapat memakai sesiapa saja untuk melaksanakan rencana-Nya? Ada beberapa orang lain yang begitu mendendam kepada Saul sampai-sampai menghina dia. Orang-orang dursila, orang-orang yang tidak akan mau memikul kuk, yang tidak akan pernah puas dengan perbuatan yang dilakukan Allah ataupun Samuel.


🍞 ☕ Mereka menghina dia kerana rendahnya suku dan kaum Saul, kerana kecilnya milik pusakanya, dan kerana terkucilnya pendidikannya. Orang-orang dursila ini berkata, Masakan orang ini dapat menyelamatkan kita! Namun, mereka sendiri tidak mengajukan orang yang lebih mampu melakukannya. Lagi pula, siapa pun raja mereka, bukankah keselamatan mereka tidak datang dari orang itu, melainkan dari Allah? Orang-orang dursila ini tidak akan mau turut dengan sesama mereka dalam memperlihatkan kasih kepada Saul dan pemerintahannya, dengan membawa persembahan kepadanya, atau mengakuinya setelah pengangkatannya menjadi raja. Kemungkinan, roh orang-orang yang sakit hati ini yang paling menginginkan seorang raja, tetapi, begitu mereka memilikinya, mereka berbantah dengannya, sebab dia sama sekali tidak seperti seorang dari mereka. Alasan itu cukup bagi mereka untuk tidak menyukai Saul, sebab ada orang lain yang menyukainya.

👉 Dengan menolak dan menghina Saul, pada dasarnya mereka sedang kembali menolak dan menghina Allah, yang telah memilih Saul. Atas kerendahan hatinya itu, Allah mengganjar Saul dengan berkat, yaitu dengan mengirimkan pada Saul orang-orang perkasa yang akan menjaga kedaulatannya sebagai raja. Ketika Allah memilih, Ia juga memperlengkapi. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: