Friday, June 7, 2024

Revival : Ask!

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Ask!



1 Kings 3:5 At Gibeon the LORD appeared to Solomon in a dream by night; and God said, "Ask! What shall I give you?"

1 Raja-raja 3:5 (TB) Di Gibeon itu TUHAN menampakkan diri kepada Salomo dalam mimpi pada waktu malam. Berfirmanlah Allah: "Mintalah apa yang hendak Kuberikan kepadamu."



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #159. Tahukah anda bahawa terkadang kita meminta daripada Tuhan hal-hal yang tidak penting? Dalam perikop ini kita mendapati sebuah penjelasan tentang kunjungan Allah yang penuh rahmat kepada Salomo, dan persekutuan yang dialami Salomo dengan Allah dalam kunjungan itu, yang memberi Salomo kehormatan lebih besar daripada semua kekayaan dan kekuatan dari kerajaannya.


🍞 ☕ Kunjungan Allah itu terjadi di Gibeon. Itu adalah bukit pengorbanan yang paling besar, dan seharusnya menjadi satu-satunya bukit pengorbanan, sebab di sanalah Kemah Pertemuan dan mezbah tembaga berada. Tawaran penuh rahmat yang diajukan oleh Allah kepada Salomo tentang perkenanan yang ingin dipilihnya, apa pun itu. Ia melihat kemuliaan Allah bersinar di sekelilingnya, dan mendengar suara berkata, mintalah apa yang hendak Kuberikan kepadamu. Hal itu bukan kerana Allah telah berutang kepada Salomo atas korban-korban persembahannya, melainkan kerana Dia hendak menunjukkan perkenanan-Nya atas korban-korban itu, dan menyatakan kepada Salomo betapa besar rahmat yang telah disediakan-Nya bagi dirinya, jika tidak ada kekurangan pada dirinya. Demikianlah Allah hendak menguji kecondongan hati Salomo dan memberikan kehormatan atas doa yang dipanjatkan dengan iman. Allah, dengan cara serupa, bersedia untuk melakukan tindakan rendah hati kepada kita, dan memuluskan jalan kita untuk bahagia dengan meyakinkan kita bahwa kita akan menerima apa yang kita minta dengan doa. Apalagi yang kita inginkan? Mintalah, maka akan diberikan kepadamu.

👉 Salomo meminta hati yang paham menimbang perkara. Yang diminta Salomo bukan hikmat itu sendiri, tetapi hati yang berhikmat. Hati yang mampu menimbang-nimbang perkara. Fokus Salomo adalah hati yang mampu menimbang-nimbang: mana yang benar sekaligus baik dan tepat. Belajar dari Salomo, marilah mengandalkan hikmat Tuhan. Melalui pengamatan terhadap karya ciptaan-Nya atau yang terutama dari apa yang diajarkan Alkitab. Pengajaran Alkitab seharusnya menjadi prinsip dan motivasi dasar bagi kita dalam menerapkan hikmat Ilahi. Sekiranya Tuhan meminta apa yang kita mau hari ini, apakah permintaan kita itu? Apakah respon kita hari ini?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: