Thursday, June 13, 2024

Revival : Was not loyal

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣




Revival : Was not loyal 



1 Kings 11:4 For it was so, when Solomon was old, that his wives turned his heart after other gods; and his heart was not loyal to the LORD his God, as was the heart of his father David.

1 Raja-raja 11:4 (TB) Sebab pada waktu Salomo sudah tua, isteri-isterinya itu mencondongkan hatinya kepada allah-allah lain, sehingga ia tidak dengan sepenuh hati berpaut kepada TUHAN, Allahnya, seperti Daud, ayahnya.




Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #165. Tahukah anda bahawa hati kita harus berpaut kepada Tuhan? Daud "sepenuh hati berpaut" kepada Allah bukan dalam pengertian bahwa ia tidak pernah gagal dengan menyedihkan, tetapi bahwa dia tidak pernah mencondongkan hatinya kepada penyembahan berhala. Ketika ia berzinah dengan Batsyeba dan berusaha menutup perbuatan itu, Daud berdosa secara menyedihkan hingga ia menghina Allah dan firman-Nya; namun, Daud tidak pernah menyembah atau mengandalkan dewa-dewa lain, sebagaimana dilakukan oleh banyak raja Israel.


🍞 ☕ Salomo menjadi dingin dan tak acuh terhadap agamanya sendiri dan lalai menjalankan ibadah kepada Allah Israel: Ia tidak dengan sepenuh hati berpaut kepada TUHAN, Allahnya, dan tidak dengan sepenuh hati mengikuti-Nya, seperti Daud. Kita tidak dapat menduga bahwa Salomo sepenuhnya meninggalkan penyembahan kepada Allah, apalagi membatasi atau menghalang-halanginya, ibadah di Bait Allah tetap berjalan seperti biasa. Tetapi ia semakin jarang, dan semakin tidak bersungguh-sungguh, pergi ke rumah Tuhan dan hadir di mezbah-Nya. Ia meninggalkan kasihnya yang mula-mula, kehilangan semangatnya bagi Allah, dan tidak bertekun sampai akhir seperti ketika ia mengawalinya. Itulah sebabnya dikatakan bahwa ia tidak sepenuh hati berpaut, kerana ia tidak bertekun. Dan ia tidak mengikuti Allah dengan sepenuh hati, kerana ia berbalik dari-Nya, dan tidak terus mengikuti-Nya sampai akhir. Ayahnya, Daud, memang telah banyak berbuat salah, tetapi ia tidak pernah mengabaikan penyembahan kepada Allah ataupun lalai melakukannya, seperti yang dilakukan Salomo (isteri-isteri Salomo mempergunakan segala macam cara untuk menjauhkannya dari penyembahan kepada Allah), dan dari situlah kemurtadannya berawal.

👉 Nah saudara dan saudari sekalian, dunia akan menggunakan pelbagai cara untuk murtadkan anda. Kebendaan, pangkat dan status, cinta, dan macam macam lagi. Jaga jagalah! Kita harus berakar dalam fondasi firman Tuhan. Sekiranya kita menganggap menjadi Kristian sekadar agama di antara agama lain dan tidak memiliki dasar yang kukuh dan teguh, pasti kita juga akan tergoda dan tertipu dengan muslihat iblis. Sedarlah dan Berjaga-jagalah! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: