Saturday, June 1, 2024

Revival : Who am I

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Who am I 


2 Samuel 7:18 Then King David went in and sat before the LORD; and he said: "Who am I, O Lord GOD? And what is my house, that You have brought me this far?

2 Samuel 7:18 (TB) Lalu masuklah raja Daud ke dalam, kemudian duduklah ia di hadapan TUHAN sambil berkata: "Siapakah aku ini, ya Tuhan ALLAH, dan siapakah keluargaku, sehingga Engkau membawa aku sampai sedemikian ini?



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #153. Tahukah anda bahawa Tuhan tidak memilih kita dan memanggil kita untuk melayani Dia kerana kita hebat dan terpelajar atau apa pun sekali yang luarbiasa tentang diri kita? Allah tidak mengikat perjanjian dengan Daud karena Daud layak, benar, atau telah melakukan perbuatan baik; sebaliknya perjanjian itu ditetapkan kerana kemurahan dan kasih karunia-Nya -- demi firman-Nya, untuk kemuliaan nama-Nya, masa depan umat-Nya Israel dan akhirnya keselamatan semua bangsa. Daud menerima janji Allah ini dengan kerendahan hati dan iman.


🍞 ☕ Sering kali manusia bersikap tidak pantas di hadapan Allah dan manusia, yaitu menyombongkan diri kerana merasa kaya, kuat, pandai, berkedudukan tinggi. Bahkan menyombongkan kerohanian kerana merasa telah tekun berbakti kepada Tuhan serta telah berusaha melakukan segala sesuatu berdasarkan firman Tuhan. Daud berbicara dengan sangat rendah hati tentang dirinya dan jasa-jasanya. Dia memulai sebagai seorang yang takjub: Siapakah aku ini, ya Tuhan ALLAH! dan siapakah keluargaku? Allah telah mengingatkan dia akan asal-usulnya yang hina dan dia mengakui Nya. Dari segala segi, Daud adalah seorang yang sangat besar dan berharga. Bakat-bakatnya yang bersifat jasmani maupun rohani sunguh luar biasa. Pemberian dan anugerah yang diterimanya sangat istimewa. Ia adalah seorang yang terhormat, berhasil, dan berguna, kesayangan negerinya dan kengerian bagi para musuhnya. Namun demikian, ketika dia hendak berbicara tentang dirinya sendiri di hadapan Allah, dia berkata, “Siapakah aku ini? Seorang yang tidak layak untuk diperhatikan.”

👉 Jauhkanlah diri kita dari sikap dan perilaku sombong yang selalu meninggikan diri sendiri di hadapan orang lain, terlebih di hadapan Tuhan. Tetaplah rendah hati dan berbuat yang terbaik dalam hidup ini dan bagi kehidupan ini. Belajarlah hari ini untuk mengontraskan diri Anda dengan Allah, memuji kebesaran dan kasih-Nya, dan memohon dengan berani agar janji pemeliharaan-Nya bagi hidup Anda terwujud. Apakah respon kita hari ini..?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: