Saturday, June 22, 2024

REVIVAL : In deep distress

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : In deep distress 


2 Kings 4:27  Now when she came to the man of God at the hill, she caught him by the feet, but Gehazi came near to push her away. But the man of God said, "Let her alone; for her soul is in deep distress, and the LORD has hidden it from me, and has not told me. "

2 Raja-raja 4:27 (TB)  Dan sesudah ia sampai ke gunung itu, dipegangnyalah kaki abdi Allah itu, tetapi Gehazi mendekat hendak mengusir dia. Lalu berkatalah abdi Allah: "Biarkanlah dia, hatinya pedih! TUHAN menyembunyikan hal ini dari padaku, tidak memberitahukannya kepadaku."



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #174. Tahukah anda bahawa hati yang pedih dan sedih pun Tuhan akan menolong? Awalnya, hadiah seorang anak dari Tuhan membuat kebahagiaan keluarga ini menjadi sempurna. Namun kebahagiaan itu tidak berlangsung lama, sebab anak itu meninggal kerana penyakit misteri. Fakta ini menghancurkan seluruh kebahagiaan dan harapan keluarga ini. Dalam kondisi yang pahit serta getir, wanita Sunem tidak kehilangan iman kepada Allah. Dengan segera ia ke gunung Karmel mencari Elisa, sebab ia percaya bahwa Allah Elisa mampu menghidupkan kembali anaknya.


🍞 ☕ Ketika bertemu dengan sang nabi, dengan rendah hati perempuan itu mencurahkan kesusahannya kepadanya. Ia bersujud di bawah kaki sang nabi, sedih dan berduka, yang tidak pernah diperlihatkannya sebelum dia datang kepada sang nabi yang, diyakininya, dapat menolongnya. Ia mampu memperlihatkan dan menyembunyikan perasaannya sesuai apa yang baik baginya. Gehazi tahu bahwa tuannya tidak akan senang melihat perempuan itu sujud pada kakinya, sehingga ia ingin mengangkatnya. Tetapi Elisa menunggu untuk mendengar dari dia, sebab dia belum mengetahui langsung dari Allah, apa penyebab dari kesusahannya. Allah menyatakan hal-hal kepada para nabinya ketika dilihat-Nya pantas, dan tidak selalu mengikuti keinginan mereka. Allah tidak memperlihatkan perkara ini kepada sang nabi, kerana dia akan mengetahuinya dari perempuan baik itu sendiri. Apa yang dikatakan si perempuan itu sangat menyedihkan. Mengenai perasaannya terhadap rahmat yang kini telah diambil darinya: “Adakah kuminta seorang anak laki-laki dari pada tuanku?

👉 Betapa sedih dan pedih hati ibu ini? Namun keyakinan yang besar terhadap Allah Elisa membuat wanita ini tidak mau bangkit berdiri apabila Elisa tidak mau ke rumah Nya. Sebab wanita itu tahu bukan tongkat Elisa yang berkuasa, melainkan roh Allah yang ada pada Elisa. Ternyata benar apa yang diyakini wanita tersebut. Kehadiran Allah melalui diri Elisa membuat harapan yang lenyap menjadi bersinar kembali. Hendaknya kita tidak lupa, Allah juga ingin menghidupkan kembali pengharapan di dalam hidup kita yang telah lama hilang atau terkubur. Dia ingin menunjukkan kepada kita bahwa Dialah Allah yang setia kepada janji-Nya dan Dia tidak akan pernah berbohong dengan mengingkari janji-Nya. Tetaplah percaya kepada-Nya serta teruslah berharap dengan tidak henti-hentinya! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: