Wednesday, June 12, 2024

Revival : Turn away your hearts

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Turn away your hearts 




1 Kings 11:2  from the nations of whom the LORD had said to the children of Israel, "You shall not intermarry with them, nor they with you. Surely they will turn away your hearts after their gods. " Solomon clung to these in love.

1 Raja-raja 11:2 (TB)  padahal tentang bangsa-bangsa itu TUHAN telah berfirman kepada orang Israel: "Janganlah kamu bergaul dengan mereka dan mereka pun janganlah bergaul dengan kamu, sebab sesungguhnya mereka akan mencondongkan hatimu kepada allah-allah mereka." Hati Salomo telah terpaut kepada mereka dengan cinta. 



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #164. Tahukah anda bahawa kita harus berhati-hati dengan pergaulan kita? Dengan mempunyai banyak isteri Salomo bukan saja mengabaikan perintah Allah bagi para raja untuk tidak mengambil banyak isteri, tetapi juga melanggar perintah Allah untuk tidak menikahi isteri-isteri asing dari bangsa Kanaan. Jelaslah, Salomo gagal untuk merenungkan dengan cermat perintah Allah "untuk belajar takut akan Tuhan, Allahnya, dengan berpegang pada segala isi hukum dan ketetapan ini untuk dilakukannya".


🍞 ☕ Dalam perikop ini dosa puncak Salomo digambarkan tanpa penjabaran kejayaannya. Ia tidak hanya mempunyai banyak isteri, namun hatinya pun telah terpaut kepada allah-allah lain kerana isteri-isterinya. Perjalanan akhir hidupnya sangat ironis dan kemunafikan. Dahulu ia memanjatkan doa berkat untuk rakyatnya, ia mengharapkan hati seluruh umat dan dirinya dicondongkan kepada Tuhan agar hidupnya selalu menurut dan setia pada firman-Nya. Namun kenyataannya sekarang, hati Salomo condong ke allah lain. Hati adalah pusat segala kehendak manusia. Jika kehendak Salomo tidak lagi berpusat pada Allah melainkan kepada dirinya sendiri, maka bisa dipastikan segala tindakan-tindakan yang direncanakan dan dilakukan juga tidak sesuai dengan kehendak-Nya. Bahkan ia sudah berani secara terang-terangan mendirikan bukit-bukit pengorbanan untuk semua isterinya. Mengapa sampai ia melakukan hal-hal yang dibenci Tuhan? Ia gagal kerana membiarkan dirinya dipengaruhi oleh isteri-isterinya yang berasal dari pelbagai negara dengan kebudayaan dan agama mereka masing-masing. Salomo dipengaruhi untuk turut beribadah kepada para dewa-dewi isteri-isterinya.

👉 Pada saat ini banyak orang yang bersedia mengorbankan imannya demi keperluan hidup. Namun yang lebih parah adalah mengorbankan iman demi keinginan dan memuaskan hawa nafsu. Yang langsung tidak masuk akal adalah kesanggupan untuk "mengadaikan" iman mereka demi cinta, Wang, dan status. Anak-anak Tuhan harus berhati-hati dan waspada. Didikan rohani sangatlah penting supaya mereka tetap di landasan iman yang benar! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: