Tuesday, June 18, 2024

REVIVAL :Repair the altar

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


REVIVAL : Repair the altar



1 Kings 18:30 Then Elijah said to all the people, "Come near to me. " So all the people came near to him. And he repaired the altar of the LORD that was broken down.

1 Raja-raja 18:30 (TB) Kata Elia kepada seluruh rakyat itu: "Datanglah dekat kepadaku!" Maka mendekatlah seluruh rakyat itu kepadanya. Lalu ia memperbaiki mezbah TUHAN yang telah diruntuhkan itu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #170. Tahukah anda bahawa kita harus memperbaiki kembali iman kita yang hampir runtuh? Elia mengatur sebuah mezbah. Ia tidak mau menggunakan mezbah bekas mereka, yang telah dicemari oleh doa-doa mereka kepada Baal. Sebaliknya, setelah mendapati reruntuhan dari sebuah mezbah di sana, yang sebelumnya telah digunakan untuk melayani TUHAN, dia memilih untuk memperbaiki mezbah itu.


🍞 ☕ Hal ini dilakukannya untuk menyatakan kepada mereka bahwa dia tidak ingin memperkenalkan sebuah agama baru, tetapi untuk membangkitkan kembali iman dan penyembahan kepada Allah nenek moyang mereka, dan mengembalikan mereka kepada kasih mereka yang mula-mula, membuat mereka melakukan lagi apa yang semula mereka lakukan. Ia tidak dapat membawa mereka ke mezbah di Yerusalem kecuali dia dapat mempersatukan kembali kedua kerajaan itu yang, sebagai pelajaran bagi keduanya, tidak dirancang Allah untuk dilakukan sekarang. Oleh kerana itu, melalui wewenangnya sebagai nabi, dia membangun sebuah mezbah di gunung Karmel, dan dengan demikian mengakui apa yang pernah dibangun sebelumnya di sana. Ketika kita tidak dapat membawa pembaharuan sejauh yang kita inginkan, kita harus melakukan apa yang dapat kita lakukan, dan lebih memilih mengikuti beberapa bentuk kerosakan daripada tidak berbuat sebaik-baiknya untuk membasmi Baal. Ia memperbaiki mezbah ini dengan dua belas batu, menurut jumlah suku keturunan Yakub.

👉 Memilih ikut Tuhan tidak menjamin hidup mudah. Elia tetap menghadapi ancaman. Namun seperti Elia, kita bisa memandang awan pengharapan dari Tuhan, dan membiarkan hujan berkat-Nya menolong kita. Kita tidak memerlukan "tuhan" lain, iman lain. Kita cuma perlu memperbaiki dan memperbetulkan iman kepercayaan kita serta kesetiaan kita kepada Tuhan Yesus. Tidak perlu pergi cari sana sini untuk solusi kehidupan anda. Datang saja kepada Tuhan Yesus! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: