Monday, July 15, 2024

REVIVAL : The Lord God was with him

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


REVIVAL : The Lord God was with him



2 Chronicles 1:1 Now Solomon the son of David was strengthened in his kingdom, and the LORD his God was with him and exalted him exceedingly.

2 Tawarikh 1:1 (TB) Salomo, anak Daud, menjadi kuat dalam kedudukannya sebagai raja; TUHAN, Allahnya, menyertai dia dan menjadikan kekuasaannya luar biasa besarnya.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #197. Tahukah anda bahawa penyertaan Tuhan di dalam kehidupan kita adalah sangat penting? Penulis Tawarikh mulai mengisahkan Salomo, pengganti Daud. Salomo digambarkan sebagai raja ideal yang akan menjadi teladan bagi komuniti pascapembuangan. Bagian ini menunjukkan kekuasaan Salomo yang luar biasa hebatnya dan diperkenan oleh Allah. Penyertaan Allah, bukan dirinya sendiri, yang telah membuatnya menjadi besar.


🍞 ☕ Walaupun ia memiliki gelar yang harus diperjuangkan melalui persaingan, namun kerana Allah beserta dengannya, ia menjadi kuat dalam kedudukannya sebagai raja. Hati dan tangannya dikuatkan, begitu pula perhatiannya kepada rakyat. Penyertaan Allah akan menjadi kekuatan kita. Ayahnya seorang nabi, pemazmur, dan sebagian besar perhatiannya tertuju kepada tabut perjanjian. Namun, sesudah banyak membaca di Kitab Suci perihal Kemah Suci yang didirikan Daud berikut mezbah-mezbahnya, Salomo sepertinya lebih memberikan penghormatan terhadap semua itu dibanding yang diberikan Daud. Keduanya sama-sama bertindak dengan baik, dan jangan seorang pun dari mereka yang dicela. Apabila semangat seseorang paling banyak dicurahkan kepada satu segi dalam agama, sedangkan orang lain mencurahkannya kepada segi lain, janganlah mereka menghakimi atau mencela satu sama lain. Niat baik dan kesungguhan hati Salomo mendapat respons positif dari Allah. Ia memberikan kesempatan kepada Salomo meminta apa saja yang diperlukan Nya. Satu-satunya yang diinginkan Salomo hanyalah hikmat Allah. Tanpa hikmat Allah, mustahil baginya dapat memimpin bangsa Israel dan menjadikan kerajaan Daud kukuh selamanya.

👉 Posisi atau jabatan pemimpin adalah pemberian Allah. Apabila Tuhan mempercayakan jabatan sebagai pemimpin, hendaknya kita mengingat bahwa kesempatan itu berasal dari Tuhan. Sebab itu kita harus memimpin orang-orang yang dipercayakan kepada kita supaya mereka mengalami kesejahteraan dan hidup dekat pada Tuhan. Oleh kerana itu, kita harus memastikan penyertaan Tuhan di dalam kehidupan serta panggilan kita. Janganlah kita berbuat dosa sehingga kita dipisahkan daripada hadirat Tuhan. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: