Sunday, July 14, 2024

REVIVAL : Willingly

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



REVIVAL : Willingly 



1 Chronicles 29:17 "I know also, my God, that You test the heart and have pleasure in uprightness. As for me, in the uprightness of my heart I have willingly offered all these things; and now with joy I have seen Your people, who are present here to offer willingly to You.

1 Tawarikh 29:17 (TB) Aku tahu, ya Allahku, bahwa Engkau adalah penguji hati dan berkenan kepada keikhlasan, maka aku pun mempersembahkan semuanya itu dengan sukarela dan tulus ikhlas. Dan sekarang, umat-Mu yang hadir di sini telah kulihat memberikan persembahan sukarela kepada-Mu dengan sukacita.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #196. Tahukah anda bahawa kita harus memberi dengan sukarela dan penuh sukacita? Ada kalanya persembahan diberikan dengan konsep yang salah. Kita berpikir bahwa yang kita berikan kepada Tuhan merupakan sesuatu yang berasal dari diri kita, kerana apa yang telah kita capai atau hasilkan. Namun, renungkanlah kembali, adakah sesuatu yang sepenuhnya bersumber dari diri kita sendiri? Bukankah segala sesuatu bersumber dari Tuhan?


🍞 ☕ Daud memuji Tuhan kerana ia telah diperkenankan memberikan persembahan bagi Tuhan, guna pembangunan Bait-Nya. Ia juga bersyukur kerana telah melihat tangan-tangan rakyatnya yang terulur memberikan persembahan. Ia bersyukur bukan hanya kerana jumlah materi yang telah terkumpul, melainkan kerana persembahan itu menunjukkan hati umat pada Tuhan dan kerinduan mereka untuk mendukung pembangunan Bait-Nya. Daud memahami kebaikan Tuhan sebagai kebaikan yang memampukan umat untuk mempersiapkan pembangunan Bait-Nya. Daud sadar benar bahwa jika ia dan rakyatnya memberi, itu bukanlah kerana kemampuan mereka sebab apa yang mereka persembahkan itu sesungguhnya berasal dari Tuhan juga. Jadi bagaimana mungkin manusia berbangga hati, apalagi menyombongkan apa yang dia persembahkan bagi Tuhan? Padahal itu adalah berkat Tuhan. Bahkan kemauan untuk memberi itu pun merupakan karunia-Nya!

👉 Belajar dari Daud, kiranya kita menyedari bahwa persembahan yang kita berikan itu adalah berkat yang berasal dari Tuhan. Jangan mencari pujian kerana persembahan yang kita berikan. Berikanlah dengan tulus hati dan rela kerana kerinduan agar nama Allah dimuliakan dan pekerjaan Tuhan terus dinyatakan. Dan ikutlah bersyukur atas tiap persembahan yang terkumpul bagi Tuhan dan atas orang-orang yang memberikannya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: