Friday, December 15, 2023

Revival : Loves preeminence

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Loves preeminence


3 John 1:9 I wrote to the church, but Diotrephes, who loves to have the preeminence among them, does not receive us.

3 Yohanes 1:9 (TB) Aku telah menulis sedikit kepada jemaat, tetapi Diotrefes yang ingin menjadi orang terkemuka di antara mereka, tidak mau mengakui kami.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #350. Tahukah anda bahawa kita harus selalu merendahkan diri di dalam pelayanan? Tindakan Diotrefes sangat kontras dengan apa yang dilakukan Gayus. Tampaknya, ia memiliki keinginan kuat untuk berkuasa. Sebagai pemimpin jemaat, ia cukup berpengaruh dan tidak mau mengakui otoritas Yohanes. "Surat" yang dikirimkan penulis sebelumnya, mungkin berisi permintaan pada Diotrefes untuk menyambut dan membantu para penginjil yang berkunjung ke jemaat ini. Tetapi, kerana Diotrefes menolak, Yohanes lalu meminta bantuan Gayus.


🍞 ☕ Watak dan jiwanya, penuh dengan kesombongan dan nafsu terhadap kekuasaan, Diotrefes ingin menjadi orang terkemuka. Kegelisahan ini menyergap dan bekerja dengan cepat. Mencintai ketenaran, mengejar kedudukan tertinggi dalam jemaat Allah, adalah sifat yang tidak pantas untuk pelayan-pelayan Kristus. Segala perbuatan yang telah dilakukannya bertentangan dengan penetapan para rasul, meleter melontarkan kata-kata yang kasar terhadap para rasul. Aneh jika penghinaan dapat melambung begitu tinggi! Tetapi nafsu terhadap kekuasaan akan menghasilkan kedengkian terhadap orang-orang yang menghalanginya. Kedengkian dan niat jahat dalam hati akan cenderung meluap lewat bibir. Baik hati maupun mulut harus dijaga.

👉🏼 Berbeza dengan Diotrefes, yang ingin memegang kendali atas jemaat. Dia tidak mau mengakui keberadaan pemimpin rohani yang lain. Ia memfitnah sang penatua dan melarang orang lain menerima kedatangan saudara seiman. Tindakan Diotrefes ini memperlihatkan kesombongan dan iri hati yang menguasai dirinya. Padahal seorang pemimpin jemaat adalah seorang pelayan, bukan diktator! Janganlah kita menjadi seperti Diotrefes. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: