Wednesday, February 15, 2023

Revival : The Centurion's Love

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The Centurion's love 



Luke 7:2-3
2 And a certain centurion’s servant, who was dear to him, was sick and ready to die.
3 So when he heard about Jesus, he sent elders of the Jews to Him, pleading with Him to come and heal his servant.

Lukas 7:2-3 (AVB)
2 Terdapat seorang hamba ketua tentera yang amat disayangi oleh tuannya; hamba itu sedang sakit tenat dan hampir mati.
3 Apabila ketua tentera itu mendengar tentang Yesus, dia menyuruh beberapa tua-tua Yahudi mendapatkan Yesus untuk meminta-Nya datang menyembuhkan hambanya itu.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #46. Tahukah anda bahawa kasih hendaklah tulus dan ikhlas? Para perwira merupakan tulang belakang tentara Romawi. Biasanya mereka naik melalui pelbagai jenjang pangkat hingga menduduki jabatan tinggi kerana sifat mereka. Perwira ini rupanya berbeda dengan perwira Romawi lainnya yang keras. Dia benar-benar menyayangi hambanya, dan dia juga mengasihi bangsa Yahudi, yang umumnya dibenci orang Romawi.


🍞 ☕ Hamba itu dipuji kerana ia tekun, setia, dan sangat memperhatikan tuannya. Ia melakukan semua itu kepada tuannya seperti untuk dirinya sendiri. Hal itulah yang membuatnya dihargai serta dikasihi oleh tuannya. Perwira ini memohon agar Kristus datang dan menyembuhkan hambanya. Melalui doa yang tekun, kita sekarang boleh menyerahkan diri kepada Kristus di sorga, dan kita patut melakukannya, bilamana penyakit mendera keluarga kita, sebab Kristus masih tetap Tabib yang Agung. Tampaknya Perwira ini mendengar juga tentang Yesus dan kuasa-Nya. Lalu imannya lahir dan muncullah pengharapan ketika ia harus menghadapi hambanya yang sakit. Namun tidak seperti pejabat tinggi yang pada umumnya senantiasa ingin diprioritaskan, ia menganggap diri sebagai orang yang tidak layak menemui Yesus. Ia sadar benar bahwa dirinya bukanlah orang Yahudi. Kerana itu melalui beberapa tua-tua Yahudi, sang perwira mengajukan permohonan. Ya permohonan, bukan perintah, walau ia seorang perwira.

👉🏼 Kasih yang tulus ikhlas ditunjukkan kepada hambanya membuatkan perwira ini sanggup percaya kepada Yesus untuk mukjizat. Orang yang mengenal siapa Yesus, seharusnya memiliki respons iman seperti perwira. Kepada orang yang kurang mengenal Yesus, Yesus sendiri akan secara aktif memperkenalkan diri-Nya kepadanya. Seberapa jauh dan dalam, pemahaman tentang Yesus? Pikirkan dan renungkanlah dalam hidupmu. Apakah respon kita hari ini....?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: