Thursday, May 4, 2023

Revival : They were terrified

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : They were terrified 


John 6:19  They had rowed three or four miles when suddenly they saw Jesus walking on the water toward the boat. They were terrified,

Yohanes 6:19 (AVB)  Setelah para murid Yesus berkayuh tiga atau tiga setengah batu, mereka terpandang Dia berjalan di atas air ke arah perahu mereka, lalu mereka pun ketakutan.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #124. Tahukah anda bahawa kita seringkali tidak percaya biarpun kita sudah melihat mukjizat Tuhan? Baru saja para murid makan bersama orang banyak dalam sukacita Tuhan, sekarang dalam keadaan menunggu Tuhan, mereka melihat sosok yang berjalan di atas air. Reaksi mula-mula adalah takut. Takut karena mereka menduga itu hantu! Mungkinkah mereka belum mengenal kuasa-Nya? 


🍞 ☕ Benar, ternyata mereka belum percaya atas keberadaan Tuhan Yesus sebagai Allah yang Mahakuasa, Allah yang mulia, yang diutus oleh Bapa-Nya. Ketidakpercayaan ini membawa mereka pada ketakutan tak terkendali. Meskipun demikian, Tuhan mengambil langkah bijaksana. Ia terus menuntun para murid untuk mengenal-Nya lebih baik hari demi hari. Ketika hari sudah mulai malam, murid-murid menyeberang ke Kapernaum dengan perahu. Yesus tidak bersama dengan mereka. Di tengah perjalanan mereka melihat Tuhan Yesus berjalan di atas air. Kembali Yesus bersaksi melalui perbuatan dan bukannya perkataan. Melihat Yesus berjalan di atas air, mereka menjadi takut. Mereka menjadi takut bukan kerana menghadapi danau yang sedang bergelora kerana angin kencang. Mereka takut kerana melihat Yesus berjalan di atas air. Mereka takut kerana melihat Yesus mendemonstrasikan ke-Allahan-Nya. Yesus berjalan di atas air bukan kerana hendak menyelamatkan mereka dari danau yang sedang bergelora. Yesus berjalan di atas air kerana ingin bersaksi bahwa Ia adalah Anak Allah. Mereka tidak mengenal keperibadian Yesus. 

👉🏼 Alasan yang benar untuk tetap beribadah kerana setiap Kristian harus bertumbuh dalam pengenalan terhadap kuasa, pekerjaan, dan pimpinan-Nya. Setiap hari menjadi lebih baik. Inilah prinsip pertumbuhan rohani Kristian. Pertumbuhan rohani seorang Kristian tidak ditentukan oleh berapa lama menjadi Kristian, tetapi bagaimana Kristian mengenal Yesus secara pribadi. Bagaimana dengan kita? Adakah kita sentiasa berharap kepada orang untuk pertumbuhan rohani kita dan pengenalan akan Yesus ataupun kita mengambil inisiatif sendiri untuk mengenal Allah? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: