Tuesday, September 26, 2023

Revival : Indulgence of the flesh

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Indulgence of the flesh 



Colossians 2:23 These things indeed have an appearance of wisdom in self–imposed religion, false humility, and neglect of the body, but are of no value against the indulgence of the flesh.

Kolose 2:23 (TB) Peraturan-peraturan ini, walaupun nampaknya penuh hikmat dengan ibadah buatan sendiri, seperti merendahkan diri, menyiksa diri, tidak ada gunanya selain untuk memuaskan hidup duniawi.




Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #270. Tahukah anda bahawa seringkali kita meletakkan ketetapan tradisi dan juga peraturan-peraturannya lebih utama daripada perintah Allah? Tidak dapat disangkal bahwa masih ada orang Kristian masa kini yang mengaku percaya kepada Kritus, tetapi masih sering menempatkan secara berdampingan tradisi agama dan budaya dengan iman Kristian.


🍞 ☕ Tunduk pada ketetapan-ketetapan atau ketentuan-ketentuan manusia dalam menyembah Allah adalah hal yang sangat salah, dan bertentangan dengan kebebasan dan kemerdekaan Injil. Rasul Paulus menghendaki orang-orang Kristian untuk berdiri teguh dalam kebebasan yang dengannya Kristus telah memerdekakan mereka, dan supaya mereka jangan mau lagi dikenakan kuk perhambaan. Dan memaksakan ketentuan-ketentuan itu berarti menyerang wewenang Kristus, dan memperkenalkan hukum Taurat lain dengan segala perintah dan ketentuannya, sementara Kristus sudah membatalkan hukum yang lama. Paulus tidak menentang pemberlakuan tradisi dan budaya apalagi memerintahkan jemaat Kolose untuk meninggalkan hal tersebut. Yang ditentang oleh Paulus adalah sikap jemaat yang seringkali tidak dapat memilah-milah keberadaan tradisi dan budaya dalam praktik imannya hingga akhirnya terjebak pada sikap sinkretisme.

👉🏼 Orang Kristian yang menomorsatukan kekuatan tradisi dan budaya, dan mengabaikan Kristus bukan sedang maju dalam kerohanian tetapi mundur menjauhi imannya. Hakikat kerohanian Kristian bukan pantangan makanan dan seks, dlsb. Hakikat iman Kristian ialah memusatkan perhatian dan iman kita kepada Kristus. Bagaimana dengan kita...? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: