Thursday, November 30, 2023

Revival : He who hates

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : He who hates 


1 John 2:11  But he who hates his brother is in darkness and walks in darkness, and does not know where he is going, because the darkness has blinded his eyes.

1 Yohanes 2:11 (TB)  Tetapi barangsiapa membenci saudaranya, ia berada di dalam kegelapan dan hidup di dalam kegelapan. Ia tidak tahu ke mana ia pergi, karena kegelapan itu telah membutakan matanya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #335. Tahukah anda bahawa kita hidup di dalam kegelapan sekiranya kita membenci saudara kita? Ketika terang bersinar, secara automatik gelap terusir pergi. Ketika terang Allah datang, maka kegelapan dosa semestinya tidak lagi bertakhta di dalam hati manusia.


🍞 ☕ Terang rohani ditanamkan oleh Roh kasih karunia, dan salah satu buah Roh ialah kasih. Kerana itu, orang yang dikuasai kedengkian terhadap saudara Kristian tentunya tidak memiliki terang rohani. Akibatnya, ia hidup di dalam kegelapan. Hidupnya bersesuaian dengan pikiran dan hati nurani yang gelap, sehingga ia tidak tahu ke mana ia pergi. Ia tidak melihat ke mana roh kegelapan ini membawanya, terutama ke dunia yang penuh kegelapan, kerana kegelapan itu telah membutakan matanya. Kegelapan yang membutakan, yang dibuktikan dengan roh yang jahat, bertolak belakang dengan terang hidup. Bila kegelapan berada di dalam diri seseorang, maka pikiran, penilaian, dan hati nuraninya akan gelap, sehingga dengan demikian akan salah melihat jalan menuju hidup kekal sorgawi.

👉🏼 Kegelapan membutakan mata hati kita sehingga kita tidak tahu bagaimana seharusnya bersikap terhadap saudara seiman. Bila tidak ada sikap saling peduli, kita perlu mempertanyakan adakah kasih Kristus di dalam kita. Sebab kasih jelas akan terlihat melalui sikap saling menghargai, saling membangun. Orang Kristian harus memperluas jangkauan kasih kepada semua manusia. Jika kita tidak mengasihi berarti kita sedang membenci. Tidak ada pilihan lain. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: