Thursday, December 3, 2015

Revival is to be delivered...

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang penuh dengan kuasa dan kekuatan dari Tuhan untuk kita terus bangkit dan maju. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival is to be delivered....

Ulangan 23:14 (TB)  Sebab TUHAN, Allahmu, berjalan dari tengah-tengah perkemahanmu untuk melepaskan engkau dan menyerahkan musuhmu kepadamu; sebab itu haruslah perkemahanmu itu kudus, supaya jangan Ia melihat sesuatu yang tidak senonoh di antaramu, lalu berbalik dari padamu."

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang Ke #337. Tahukah anda bahawa Revival terjadi supaya diri kita terlepas daripada musuh kita si iblis dan juga daripada segala ikatan belenggu dosa? Tuhan menyelamatkan kita supaya kita dilepaskan dan berkemenangan terhadap musuh-musuh kita serta ke atas segala dosa yang membelenggu kita sebelum ini. Revival means to be revived or to be alive once again. Once we were spiritually dead but now we are revived! A transition from Spiritually Dead To Spiritually Alive. Kebangkitan rohani yang terjadi di dalam hidup kita memberikan kemenangan kepada kita. Kenapa kita harus dilepaskan dan dibangkitkan kembali?

1. Revival means being alive.
Lukas 15:24 (TB)  Sebab anakku ini telah mati dan menjadi hidup kembali, ia telah hilang dan didapat kembali. Maka mulailah mereka bersukaria.

🍞☕ Dahulunya kita adalah manusia yang terhilang di dalam dunia ini tetapi sekarang kita semua telah dipertemukan dengan satu kasih yang luarbiasa daripada Tuhan. Kasih itu membangkitkan kita dan memberikan kehidupan yang berkekalan dan baru di dalam kita. Dahulunya kita telah mati, mati secara kerohanian, tetapi apabila Tuhan Yesus menemukan kita, maka kita dibangkitkan kembali secara rohaninya. Roh Kudus tinggal di dalam kita dan mengaktifkan hidup kita kembali.

🍛🍵 Biarpun kita telah diselamatkan, diampunkan, menerima Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat kita, itu belum mencukupi lagi. Untuk mengaktifkan kehidupan kerohanian kita, kita perlukan Roh Kudus. There's a need for us to be baptized in the Holy Spirit so that we will be spiritually alive. Ada orang yang mengatakan bahawa Roh Kudus hanya untuk beberapa orang sahaja seperti Pastor,  pelayan dan untuk tujuan pelayanan. Ada juga yang tidak percaya kepada Roh Kudus dan karunia Roh Kudus. Berhati-hatilah saudara dan saudari sekalian, janganlah kita diajar doktrin yang salah. Biar apapun doktrin yang anda terima,  Roh Kudus adalah penting bagi hidup kita dan juga dalam Revival.  Don't talk about revival If you are not willing to be baptized in the Holy Spirit. Roh Kudus adalah Penggerak kebangkitan rohani.

2. Revival is to remove
Kisah Para Rasul 7:33 (TB)  Lalu firman Allah kepadanya: Tanggalkanlah kasutmu dari kakimu...

🍶🍯 Pada zaman dulu, para tentera ada memakai satu kasut yang khas untuk mereka. Kasut itu tahan lasak, diperbuat dari kulit, untuk melindungi kaki mereka ketika berlari-lari, ataupun daripada batu tajam, 9nak dan duri. Musa juga memakai kasut, tetapi yang biasa biasa sahaja. Kita pun memakai kasut dengan bermacam jenis jenama dan spesifikasi yang lain. Ada safety boots 👢, sneakers 👟, heels 👠, selipar, dan macam-macam lagi. Kalau kasut kita menjadi kotor selepas pemakaiannya, maka kita harus tanggalkan kasut itu supaya boleh dibasuh dan kemudian menjadi bersih. Itulah tujuan kita memakai kasut.

🍩🍮 Dalam konteks Firman Tuhan yang kita baca tadi,  Tuhan menyuruh Musa untuk menanggalkan kasutnya kerana tempat yang dia sedang berdiri itu adalah tanah yang Kudus. Apakah yang dimaksudkan oleh Tuhan? Kenapa harus menanggalkan kasut? Demikianlah jawapannya: Kita semua mahukan Revival terjadi namun setelah Revival itu terjadi, tidak apa-apa yang berubah dalam hidup kita.  Maksudnya, If we desire for revival then we must also be prepared for the changes God will bring about in our lives. Hati Kita, sikap kita, karakter kita, tingkah laku kita, cara kita, pertuturan kita, kesungguhan kita dalam mengikuti Tuhan, semuanya itu harus berubah. Kita tidak boleh lagi tinggal seperti orang-orang yang masih belum mengenal Tuhan yang masih dalam kegelapan.

2 Korintus 5:17 (TB)  Jadi siapa yang ada di dalam Kristus, ia adalah ciptaan baru: yang lama sudah berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang.

🍰🎂 Kita harus menanggalkan manusia lama kita yang penuh dengan kekotoran, debu, yang sudah rosak. WE MUST REMOVE THAT FILTHY SHOE. Menjadi ciptaan baru di dalam Tuhan bukannya bermaksud menerima Tuhan Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat kita saja, tetapi harus ada perubahan, transformasi yang terjadi dalam hidup kita. Transformasi ini terjadi apabila kita terus menerus mengizinkan Tuhan untuk berkarya dalam hidup kita. Revival is a transition from spiritually dead to spiritually alive. Revival is Repentance that brings  a total transformation in our lives. This is not a one day process, but a lifelong process. Tanggalkanlah segala yang lama, yang buruk, yang rosak, yang kotor dari hidup kita dan izinkan Tuhan untuk membersihkan kita, memulihkan kita, mentahirkan kita, membangkitkan kita.

Setiap kita harus dipenuhi oleh Roh Kudus. Don't talk About Revival If You Are Not Willing To Be Baptized In The Holy Spirit. Your life must be Spirit filled, Christ Centered and Bible based. Pengakuan iman Rasuli kita, Percaya kepada Allah Bapa, Percaya kepada Sang Putra, Percaya kepada Roh Kudus, percaya Allah Tritunggal. Amen! Saudara dan saudari sekalian. Jika kita mau Revival terjadi maka kita juga harus bersiap sedia untuk perubahan yang akan Tuhan lakukan kepada kita. Jangan kita katakan mau Revival tetapi cara hidup, sikap kita, perangai kita, kebiasaan kita, masih tetap sama saja.

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

+_=ShErKaRL KuGaN=_+
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: