Sunday, November 29, 2015

Do not let the fire go off...

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang terus-menerus menyalakan api Kebangkitan rohani di dalam hati kita.

Do not let the fire go off...

Imamat 6:12-13 (TB)  Api yang di atas mezbah itu harus dijaga supaya terus menyala, jangan dibiarkan padam. Tiap-tiap pagi imam harus menaruh kayu di atas mezbah, mengatur korban bakaran di atasnya dan membakar segala lemak korban keselamatan di sana.
Harus dijaga supaya api tetap menyala di atas mezbah, janganlah dibiarkan padam."

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #333. Tahukah anda bahawa api Kebangkitan rohani yang mulai membakar dalam hati anda haruslah menyala-nyala senantiasa? Rasul Paulus mengatakan bahawa "persembahkanlah hidupmu sebagai persembahan yang hidup." Apabila kita meletakkan korban bakaran kita di atas mezbah, kita harus pastikan bahawa seluruh korban bakaran itu terbakar. Apabila kita mempersembahkan hidup kita di mezbah Tuhan, kita harus pastikan bahawa api Tuhan membakar setiap persembahan kita. Bagaimana api itu terus membakar?

1. Do not live in your past glory.
Yesaya 43:18-19 (TB)  firman-Nya: "Janganlah ingat-ingat hal-hal yang dahulu, dan janganlah perhatikan hal-hal yang dari zaman purbakala! Lihat, Aku hendak membuat sesuatu yang baru, yang sekarang sudah tumbuh, belumkah kamu mengetahuinya? Ya, Aku hendak membuat jalan di padang gurun dan sungai-sungai di padang belantara.

☕🍞 Jika kita baca di Imamat 6 ayat ke 10 mengatakan bahawa "Imam haruslah mengenakan pakaian lenannya, dan mengenakan celana lenan untuk menutup auratnya. Lalu ia harus mengangkat abu yang ada di atas mezbah sesudah korban bakaran habis dimakan api, dan haruslah ia membuangnya di samping mezbah." Abu di sini berbicara tentang segala sesuatu yang sudah berlalu. Korban bakaran yang sudah terbakar abis di atas mezbah itu lalu menjadi abu . Kita harus membuang abu itu. Maksudnya, apapun yang telah kita lalui, alami, segala sesuatu yang keduniawian yang masih dalam hidup kita harus dibuang. Kita tidak boleh membakar korban bakaran yang baru di atas mezbah yang penuh dengan abu yang lama. Kita harus  bersihkan terlebih dahulu.

🍔🍕 Ini juga berbicara tentang kekudusan. Firman Allah mengatakan "jadilah Kudus kerana Aku Kudus." Apakah perkara-perkara yang sedang membuatkan kita tidak hidup Kudus di hadapan Tuhan? Penzinaan, percabulan, kemabukkan, pornografi, curang, berjudi,  dan banyak lagi perkara yang membuatkan kita tidak Kudus di hadapan Tuhan. Apakah perhubungan yang kita ada dengan perkara-perkara ini yang membuatkan tidak Kudus di hadapan Tuhan? What benefit you get from this thing? Api Kebangkitan rohani itu tidak akan terus menyala-nyala jika kita masih bergelimpangan dalam dosa. Buangkanlah segala abu-abu yang lama, dan lihatlah bahawa Tuhan sedang melakukan pekerjaan yang baru.

2. Remove your old garments.
Imamat 6:11 (TB)  Kemudian haruslah ia menanggalkan pakaiannya dan mengenakan pakaian lain, lalu membawa abu itu ke luar perkemahan ke suatu tempat yang tahir.

🍨🍦 Tanggalkanlah jubah dosa dan kenakanlah Jubah kekudusan. The garment of salvation. Apakah keadaan jubah keselamatan kita dalam keadaan Tercela, ternoda, sudah hilang atau putih dan bersih?

Markus 10:50 (TB)  Lalu ia menanggalkan jubahnya, ia segera berdiri dan pergi mendapatkan Yesus.

🍊🍇 Tanggalkanlah jubah kebutaan kita dan lihatlah kepada Tuhan. Apabila Tuhan sudah membangkitkan anda dan menyalakan api Kebangkitan rohani itu dalam hidup kita, maka haruslah kita diperbaharui selalu. Api itu harus membakar keseluruhan hidup kita. Tanggalkanlah jubah dosa dan kebutaan Rohani dan kenakanlah Jubah yang baru yang telah disediakan oleh Tuhan.

3. Continue to fan the fire
Imamat 6:12 (TB)  Api yang di atas mezbah itu harus dijaga supaya terus menyala, jangan dibiarkan padam. Tiap-tiap pagi imam harus menaruh kayu di atas mezbah, mengatur korban bakaran di atasnya dan membakar segala lemak korban keselamatan di sana.

🍉🍌 Untuk memastikan api senantiasa menyala-nyala,  harus kita tambahkan kayu api setiap masa. Kayu api di sini berbicara tentang DOA. Are you taking your prayer life to the  next level? Berapa jam kita berdoa setiap hari? Doa sekadar 5 hingga 10 minit cuma menggelikan iblis, tetapi apabila anda bersujud dan berdoa tanpa masa yang menjadi batasan... Wow, anda sedang menghantam, membedil iblis dan menghancurkan segala pekerjaannya. Hallelujah! Your prayer life sustains the Revival fire in you.

🍬🍭 Anda harus mengatur kembali cara hidup Anda. Realign our lives according to GOD'S word. Reposition your Life in HIS will and plans. Apabila anda mengaturkan kembali hidup anda di atas mezbah itu, percayalah bahawa api Tuhan akan membakar keseluruhan hidup anda dan rohmu akan senantiasa menyala-nyala. Hallelujah 🙌 🔥 🔥 🔥 ....... Tuhan memberkati!!!

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

+_=ShErKaRL KuGaN=_+
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: