Monday, November 16, 2015

Revival is to remove our old self...

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang memperkuatkan dan memperkasakan kita untuk terus berlari bersama menyebarkan api Kebangkitan rohani. Ayuh saudara sekalian kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival is to remove our old self...

Kisah Para Rasul 7:33 (TB)  Lalu firman Allah kepadanya: Tanggalkanlah kasutmu dari kakimu, sebab tempat, di mana engkau berdiri itu, adalah tanah yang kudus.

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #320. Tahukah anda bahawa kebangkitan rohani bermaksud satu kebangkitan yang terjadi kepada yang mati secara rohaninya dan selepas dibangkitkan dan diperbaharui maka harus ada transformasi yang terjadi di dalam hidup kita? Benar saudara dan saudari sekalian. Jika kita mau Revival terjadi maka kita juga harus bersiap sedia untuk perubahan yang akan Tuhan lakukan kepada kita. Jangan kita katakan mau Revival tetapi cara hidup, sikap kita, perangai kita, kebiasaan kita, masih tetap sama saja.

1. Remove
Kisah Para Rasul 7:33 (TB)  Lalu firman Allah kepadanya: Tanggalkanlah kasutmu dari kakimu...

☕ Pada zaman dulu, para tentera ada memakai satu kasut yang khas untuk mereka. Kasut itu tahan lasak, diperbuat dari kulit, untuk melindungi kaki mereka ketika berlari-lari, ataupun daripada batu tajam, 9nak dan duri. Musa juga memakai kasut, tetapi yang biasa biasa sahaja. Kita pun memakai kasut dengan bermacam jenis jenama dan spesifikasi yang lain. Ada safety boots 👢, sneakers 👟, heels 👠, selipar, dan macam-macam lagi. Kalau kasut kita menjadi kotor selepas pemakainya, maka kita harus tanggalkan kasut itu supaya boleh dibasuh dan kemudian menjadi bersih. Itulah tujuan kita memakai kasut.

🍞 Dalam konteks Firman Tuhan yang kita baca hari ini,  Tuhan menyuruh Musa untuk menanggalkan kasutnya kerana tempat yang dia sedang berdiri itu adalah tanah yang Kudus. Apakah yang dimaksudkan oleh Tuhan? Kenapa harus menanggalkan kasut? Demikianlah jawapannya: Kita semua mahukan Revival terjadi namun setelah Revival itu terjadi, tidak apa-apa yang berubah dalam hidup kita.  Maksudnya, If we desire for revival then we must also be prepared for the changes God will bring about in our lives. Hati Kita, sikap kita, karakter kita, tingkah laku kita, cara kita, pertuturan kita, kesungguhan kita dalam mengikuti Tuhan, semuanya itu harus berubah. Kita tidak boleh lagi tinggal seperti orang-orang yang masih belum mengenal Tuhan yang masih dalam kegelapan.

2 Korintus 5:17 (TB)  Jadi siapa yang ada di dalam Kristus, ia adalah ciptaan baru: yang lama sudah berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang.

🍳 Kita harus menanggalkan manusia lama kita yang penuh dengan kekotoran, debu, yang sudah rosak. WE MUST REMOVE THAT FILTHY SHOE. Menjadi ciptaan baru di dalam Tuhan bukannya bermaksud menerima Tuhan Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat kita saja, tetapi harus ada perubahan, transformasi yang terjadi dalam hidup kita. Transformasi ini terjadi apabila kita terus menerus mengizinkan Tuhan untuk berkarya dalam hidup kita. Revival is a transition from spiritually dead to spiritually alive. Revival is Repentance that bring a total transformation in our lives. This is not a one day process, but a lifelong process. Tanggalkanlah segala yang lama, yang buruk, yang rosak, yang kotor dari hidup kita dan izinkan Tuhan untuk membersihkan kita, memulihkan kita, mentahirkan kita, membangkitkan kita.

2. Holy ground
Kisah Para Rasul 7:33 (TB)  ......... sebab tempat, di mana engkau berdiri itu, adalah tanah yang kudus.

🍛 Diri kita adalah tanah yang Kudus. Bait suci Allah. Jadi apakah kita mau mencampur adukan kegelapan dengan terang, ataupun dosa dengan kekudusan? Kenapa saya katakan tanah, sebab kita berasal dari  tanah dan kemudian Tuhan membentuk kita dan memberikan nafas kehidupan kepada kita.

1 Korintus 6:19 (TB)  Atau tidak tahukah kamu, bahwa tubuhmu adalah bait Roh Kudus yang diam di dalam kamu, Roh Kudus yang kamu peroleh dari Allah, — dan bahwa kamu bukan milik kamu sendiri?

Ayuh saudara dan saudari sekalian, janganlah kita terperangkap dan terpedaya dengan tipu muslihat iblis dengan memikirkan bahawa kita boleh hidup dengan cara kita dan kebiasaan yang membawa kebinasaan. Tetapi Tanggalkanlah manusia lama kita. Hari sudah jauh malam, telah hampir siang. Sebab itu marilah kita menanggalkan perbuatan-perbuatan kegelapan dan mengenakan perlengkapan senjata terang! Marilah kita hidup dengan sopan, seperti pada siang hari, jangan dalam pesta pora dan kemabukan, jangan dalam percabulan dan hawa nafsu, jangan dalam perselisihan dan iri hati. Tetapi kenakanlah Tuhan Yesus Kristus sebagai perlengkapan senjata terang dan janganlah merawat tubuhmu untuk memuaskan keinginannya.

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

+_=ShErKaRL KuGaN=_+
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: