Saturday, February 6, 2016

Why Revival...?

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang menyingkapkan kebenaran Firman Tuhan kepada kita. Ayuh kita nikmati bersama sajian surgawi ini.

Why Revival....?

Ezra 7:27 (TB)  Terpujilah TUHAN, Allah nenek moyang kita, yang dengan demikian menggerakkan hati raja, sehingga ia menyemarakkan rumah TUHAN yang ada di Yerusalem,

Shalom saudara Dan saudari sekalian. Hari yang ke #37. Tahukah anda bahawa Revival adalah agenda Tuhan? Kebangkitan rohani terjadi supaya mereka yang mati secara rohani menjadi hidup kembali. Tuhan menghembuskan Roh-Nya ke dalam kita sehinggalah kita menjadi HIDUP kembali di dalam Tuhan. Pekerjaan Tuhan yang dahsyat dan luarbiasa yang dilakukan oleh Tuhan di dalam hidup kita adalah supaya kita menjadi "hidup" kembali dan PERGI menjangkau jiwa-jiwa yang masih dalam kegelapan.

1. His Spirit moves us for revival...
Ezra 7:27 (TB)  Terpujilah TUHAN, Allah nenek moyang kita, yang dengan demikian menggerakkan hati raja, sehingga ia menyemarakkan rumah TUHAN yang ada di Yerusalem,

🍞☕ Dalam Firman Tuhan yang kita baca hari ini, saya mau fokuskan kepada perkataan "MENGGERAKKAN". Untuk rencana Tuhan terlaksana, Tuhan selalu memilih seseorang itu lalu Dia menggerakkan hati seseorang itu dan membangkitkan dia lalu membentuk dia dan kemudian mengutus dia untuk menyebarkan api Kebangkitan rohani yang terjadi di dalam hidup dia, menceriterakan segala perbuatan Tuhan yang dahsyat dan luarbiasa.

🍜🍝 Kenapa Tuhan harus menggerakkan kita? Why Revival must happen?

✔ Revival is  God's plan for humanity. Supaya Tuhan membangkitkan kembali orang-orang yang mati secara rohaninya supaya menjadi hidup. Revival bukan untuk orang yang tidak percaya.. Namun untuk orang-orang yang percaya yang sudah jadi suam suam kuku dan mundur.. Untuk orang yang tidak percaya adalah CONVERSION. Contohnya kalo seorang yang beragama lain terima Tuhan Yesus bermaksud dia convert dari agama asalnya kepada Christianity. Revival adalah Tujuan Tuhan. Seorang Hamba Tuhan yang bernama Arthur Wallis, mengatakan bahawa "Revival is a divine strategy; first to counteract spiritual decline and then to create spiritual momentum." Bermaksud, kebangkitan rohani adalah satu strategi ilahi dimana pertama, Tuhan meniadakan kemunduran rohani dan kemudian menciptakan pergerakan kebangkitan rohani. Setiap kali Tuhan melakukan sesuatu bagi bangsa-bangsa mahupun secara pribadi, sebabnya adalah supaya tidak seorang pun binasa melainkan mereka berbalik kepada TUHAN.

🍪🍩 Why we desire for revival?

✔ We are revived to worship Him. Kita di ciptakan bukan hanya untuk menjangkau jiwa-jiwa yang terhilang tetapi juga kita diciptakan supaya kita menyembah Tuhan dalam Roh dan kebenaran. Jika kita baca di buku Kejadian, GOD created man so that there would be a relationship between God and man. We are  made to worship Him, tetapi manusia mula "menciptakan" tuhan mereka sendiri lalu mereka berpaling daripada Tuhan dan mulai hidup dalam kebinasaan. Manusia mulai menyembah benda-benda yang diciptakan oleh manusia. Kemurtadan rohani terjadi. To counteract this spiritually declining situation, God has to send revival. Ya memang Tuhan mencari penyembah-penyembah yang menyembah Tuhan dalam Roh dan kebenaran, tetapi sebelum mereka dapat menyembah-Nya dalam roh dan kebenaran, mereka yang rohaninya telah mati harus dibangkitkan terlebih dahulu. Bagaimana mungkin anda menyembah Tuhan jika kerohanian anda tetap dalam keadaan tidak bernyawa? That's the reason God has to send revival to revive us so that we will return to God wholeheartedly and worship Him in Spirit and in truth. Kenapa saya merindukan Revival terjadi adalah supaya bangsa-bangsa dan generasi ini berbalik kepada TUHAN yang benar dan hidup supaya Tuhan memulihkan kembali keadaan kita, membangkitkan kita untuk melakukan kehendak-Nya. My reason for revival is for humanity to be restored to God. Kebangkitan rohani yang terjadi di Bario pada 4hb Oktober 1973 adalah lewat daripada beberapa orang pelajar yang berkumpul untuk berdoa di sekolah mereka. Lalu kebangkitan rohani itu merebak ke seluruh Sarawak dan ke Sabah. Kerinduan mereka juga adalah supaya kemunduran rohani ditiadakan dan bangsa-bangsa kembali kepada Tuhan.

Revival adalah proses pembaharuan hati kita, pemulihan kerohanian kita, pembentukan hidup kita dan meletakkan kita kembali di dalam Rencana-Nya. Apakah adanya kerinduan di dalam hati anda untuk kebangkitan rohani terjadi di dalam bangsa-bangsa dan juga generasi ini? Apakah yang anda dapat lakukan supaya api Kebangkitan rohani ini disebarkan? APAKAH RESPON ANDA hari ini?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

+_=ShErKaRL KuGaN=_+
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: