Sunday, April 8, 2018

Revival : Examine your heart

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 Pagi 🌅 🌄 yang menguji iman kita. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival : Examine your heart

2 Corinthians 13:5 (NKJV)  Examine yourselves as to whether you are in the faith. Test yourselves. Do you not know yourselves, that Jesus Christ is in you?--unless indeed you are disqualified.

2 Korintus 13:5 (TB)  Ujilah dirimu sendiri, apakah kamu tetap tegak di dalam iman. Selidikilah dirimu! Apakah kamu tidak yakin akan dirimu, bahwa Kristus Yesus ada di dalam diri kamu? Sebab jika tidak demikian, kamu tidak tahan uji.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #98. Tahukah anda bahawa Kristus ada di dalam diri anda? Jemaat Korintus banyak membuat Paulus khawatir. Memang jemaat ini kontroversial. Di satu pihak mereka menunjukkan gairah rohani yang luar biasa, terutama dalam kehausan akan karunia-karunia Roh yang spektakuler. Di lain pihak, kehidupan moral mereka sangat duniawi. Juga keterbukaan mereka kepada pengajar-pengajar palsu membuat mereka ada dalam bahaya tidak bertahan di dalam iman. Maka Paulus mendesak mereka untuk memeriksa diri. Maksudnya, bukan sekadar tahu doktrin dan bergairah akan karunia-karunia rohani, tetapi untuk memastikan bahwa Kristus benar-benar ada di dalam mereka. Hanya hubungan intim jemaat dengan Kristus, yang akan memampukan mereka untuk tahan uji, menjaga kemurnian dan tidak berbuat yang tidak benar.

☕ 🍞 Raja Daud mengatakan di Mazmur 139:23-24 (TB) Selidikilah aku, ya Allah, dan kenallah hatiku, ujilah aku dan kenallah pikiran-pikiranku; lihatlah, apakah jalanku serong, dan tuntunlah aku di jalan yang kekal! Manusia tidak dapat mengenal apa yang sedang difikirkan oleh orang lain, ataupun apa yang ada di dalam hatinya. Hanya Tuhan sahaja yang dapat mengenali hati seseorang. Kerana itu, Tuhan mengatakan bahawa "manusia melihat luaran tetapi Aku melihat ke hatinya..." Sebagai orang yang percaya kepada Tuhan Yesus, kita harus mengizinkan Roh Kudus untuk menyelidiki hati kita. Adakah kita masih setia? Adakah iman kita masih teguh? Adakah kita benar di hadapan Tuhan? Adakah kita yakin bahawa Tuhan Yesus tinggal di dalam kita?

Kita harus senantiasa mengevaluasi kehidupan kerohanian kita. Iman kita makin teguh dan kuat hanya apabila kita berakar dan bertumbuh di dalam Tuhan Yesus. Tentu anda tahu bahawa Kristus Yesus hidup dalam diri anda, kecuali anda tidak lagi percaya kepada-Nya. Maka anda akan goyah saat melewati apapun di dalam hidup anda. Be open and transparent to the Holy spirit. Allow Him to work in your heart ♥. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: