Tuesday, April 3, 2018

Revival : Renewed day by day

Sarapan 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣 pagi 🌅 🌄 yang memperbaharui kerohanian kita. Ayuh kita menikmati bersama sajian surgawi ini.

Revival : Renewed day by day

2 Corinthians 4:16 (NKJV)  Therefore we do not lose heart. Even though our outward man is perishing, yet the inward man is being renewed day by day.

2 Korintus 4:16 (TB)  Sebab itu kami tidak tawar hati, tetapi meskipun manusia lahiriah kami semakin merosot, namun manusia batiniah kami dibaharui dari sehari ke sehari.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #92. Tahukah anda bahawa sepertimana fizikal kita perlu diperbaharui dan dijaga rapi, demikianlah juga lebih penting kerohanian kita dijaga? "Lahiriah" menunjuk kepada tubuh jasmani yang mengalami kemerosotan dan menuju kematian kerana mortalitas dan kesusahan hidup. "Batiniah" menunjuk kepada roh manusia yang memiliki hidup rohani Kristus. Sekalipun tubuh kita semakin tua dan merosot, kita mengalami pembaharuan yang terus-menerus melalui pemberian hidup dan kuasa Kristus yang terus berlangsung; pengaruh-Nya memungkinkan pikiran, perasaan, dan kehendak kita disesuaikan dan menjadi serupa dengan Dia dan tujuan kekal-Nya.

☕ 🍞 Manusia yang dijadikan menurut "gambar Allah", jatuh binasa karena mengejar pengetahuan tentang yang baik dan yang jahat berlawanan dengan kehendak Allah. Selanjutnya manusia menjadi hamba dosa dan hawa nafsunya. Begitu ia menjadi "manusia lama" yang harus mati dahulu. Adapun "manusia baru" dijadikan kembali dalam Kristus, yang adalah gambar Allah, sehingga kembali memperoleh kebenaran yang semula dan mendapat pengetahuan susila yang sejati. Orang yang berharap kepada Tuhan dijanjikan:

(1) KEKUATAN Allah untuk menyegarkan mereka di tengah-tengah kelelahan dan kelemahan, penderitaan dan pencobaan;

(2) KEMAMPUAN untuk mengatasi persoalan-persoalan mereka bagaikan rajawali yang terbang naik ke langit; dan

(3) KESANGGUPAN untuk berlari secara rohani tanpa merasa lelah dan terus berjalan maju tanpa merasa letih bila Allah menangguhkan pertolongan-Nya. Allah berjanji bahawa jikalau umat-Nya dengan sabar mengandalkan Dia, maka Dia akan memberikan apa pun yang mereka perlukan untuk menopang mereka senantiasa.

Saudara dan saudari sekalian, kita begitu mementingkan kesihatan fizikal kita sehinggakan kerohanian kita tidak dipedulikan. Kita mengambil segala bagai supplements, vitamins dan sebagainya untuk tubuh kita tetapi kita lalai dalam memberi makan untuk kerohanian kita. Tidak ada saat teduh, tidak ada persekutuan dengan Tuhan, tidak merenungkan firman-Nya, tidak ada penyembahan yang lahir daripada hati yang terdalam. Makin hari makin "sesak nafas" kerohanian kita. Kerohanian kita harus diperbaharui setiap hari di dalam hadirat Tuhan. Jangan pernah slow down atau cuai dalam menjaga kerohanian kita. Sepertimana tubuh jasmani penting demikianlah juga tubuh rohani kita. Saudaraku yang kekasih, aku berdoa, semoga engkau baik-baik dan sehat-sehat saja dalam segala sesuatu, sama seperti jiwamu baik-baik saja. Apakah respon anda hari ini.....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: