Saturday, December 26, 2020

Revival : Complaining attitude

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Complaining attitude 

Exodus 16:2  Then the whole congregation of the children of Israel complained against Moses and Aaron in the wilderness.

Keluaran 16:2 (TB)  Di padang gurun itu bersungut-sungutlah segenap jemaah Israel kepada Musa dan Harun;


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #361. Tahukah anda bahawa orang yang selalu bersungut-sungut adalah orang yang tidak tahu bersyukur? Orang Israel bersungut-sungut kepada Musa dan Allah untuk kali ketiga. Kendati semua yang telah dilakukan Allah bagi mereka, mereka cepat sekali hilang kepercayaan akan kebaikan, hikmat, dan kehendak-Nya untuk kehidupan mereka. Paulus mengingatkan orang percaya  agar jangan mengikuti contoh Israel. Pada saat muncul persoalan-persoalan yang serius, daripada menuduh Allah telah mengabaikan dan tidak setia, hendaknya kita menyerahkan diri kepada-Nya dan dengan rendah hati mohon pertolongan dalam menyelesaikan persoalan tersebut, serta percaya bahwa Dia akan bertindak bagi kita.

☕🍞 Ketidakpuasan dan sungut-sungut mereka adalah akibat daripada kekurangan bekal makanan. Seluruh umat atau sebagian besar dari mereka bergabung dalam pemberontakan ini. Mereka tidak langsung menggerutu kepada Allah, tetapi terhadap Musa dan Harun, wakil-wakil Allah, yang sebenarnya sama saja dengan bersungut-sungut kepada-Nya. Mengapa umat Israel mudah sekali bersungut-sungut tatkala menghadapi sedikit situasi yang tidak mengenakkan? Mereka lupa bahwa Tuhan telah sejak permulaan menyatakan pertolongan-Nya dengan tak henti-henti. Baik pertolongan yang menyelamatkan mereka dari serangan musuh, maupun dari kehausan dan kelaparan. Syukur bahwa Allah Israel adalah Allah yang panjang sabar. Walau Musa  bosan dan merasa dibebani dengan sungut-sungut mereka, Allah tetap menyatakan kasih dan kepedulian-Nya.

👉🏼 Respons apa yang sepatutnya kita berikan kepada Tuhan yang penuh kemurahan? Jangan bersungut-sungut melainkan naikkan syukur dengan sepenuh hati. Taati petunjuk firman-Nya agar kita dapat menyaksikan karya Tuhan yang luar biasa dan yang akan mencukupkan segala keperluan kita. Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: