Wednesday, December 30, 2020

Revival : My special treasure

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : My Special Treasure 


Exodus 19:5 ‘Now therefore, if you will indeed obey My voice and keep My covenant, then you shall be a special treasure to Me above all people; for all the earth is Mine.

Keluaran 19:5 (TB) Jadi sekarang, jika kamu sungguh-sungguh mendengarkan firman-Ku dan berpegang pada perjanjian-Ku, maka kamu akan menjadi harta kesayangan-Ku sendiri dari antara segala bangsa, sebab Akulah yang empunya seluruh bumi. 


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #365. Tahukah anda bahawa kita adalah "harta" kesayangan Tuhan? Kesinambungan pemilihan Israel sebagai umat Allah tergantung pada ketaatan mereka kepada-Nya sebagai Tuhan; hal ini ditunjukkan oleh susunan "jika ... maka" dalam ayat ini. Allah mengharapkan agar ketaatan ini, yang begitu penting dalam mewujudkan maksud-maksud-Nya kelak bagi mereka, akan terbit dari hati yang bersyukur yang menanggapi kasih dan perhatian-Nya yang secara khusus ditunjukkan dalam kelepasan mereka dari Mesir.

☕🍞 Israel harus menjadi harta kesayangan Allah. Sekalipun semua bangsa harus memberi pertanggungjawaban kepada Allah kerana Dia adalah Pencipta mereka, Israel harus memiliki hubungan yang unik dengan Allah kerana Dia adalah Penebus mereka. Maksud bagi Israel ini melambangkan maksud Allah bagi gereja. Perjanjian Sinai bersifat anugerah sekaligus misioner. Bersifat anugerah kerana Allah telah lebih dahulu menyatakan keselamatan kepada umat-Nya. Israel adalah milik Allah. Seperti tuan kepada hambanya, Allah memiliki hak untuk menuntut ketaatan mutlak umat Israel. Namun Allah ternyata mau mengikatkan diri-Nya untuk melindungi serta memelihara mereka bahkan dengan menjanjikan berkat atas ketaatan mereka. Perjanjian ini juga bersifat misioner kerana tujuan Israel dijadikan harta kesayangan Allah dari antara bangsa-bangsa lain adalah agar mereka menjangkau bangsa-bangsa tersebut. Israel dipanggil menjadi imam bagi bangsa-bangsa kafir untuk mengenal Allah sejati. Mereka juga dipanggil untuk menjalani kehidupan yang kudus sehingga menjadi contoh atau model hidup yang Tuhan inginkan terwujud pada bangsa-bangsa lain.

👉🏼 Kita adalah milik Tuhan Yesus yang telah ditebus lewat pengurbanan-Nya di salib. Melalui darah-Nya yang dicucurkan, Ia mengantarai suatu perjanjian baru antara orang percaya dengan Allah. Sungguh suatu anugerah besar bagi kita untuk menjadi milik Tuhan. Kita adalah harta kesayangan Tuhan. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: