Wednesday, December 9, 2020

Revival : Refuse to compromise

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Refuse to compromise 

Genesis 39:7-9
7 And it came to pass after these things that his master’s wife cast longing eyes on Joseph, and she said, "Lie with me. "
8 But he refused and said to his master’s wife, "Look, my master does not know what is with me in the house, and he has committed all that he has to my hand.
9 "There is no one greater in this house than I, nor has he kept back anything from me but you, because you are his wife. How then can I do this great wickedness, and sin against God? "

Kejadian 39:7-9 (TB)
7 Selang beberapa waktu isteri tuannya memandang Yusuf dengan berahi, lalu katanya: "Marilah tidur dengan aku."
8 Tetapi Yusuf menolak dan berkata kepada isteri tuannya itu: "Dengan bantuanku tuanku itu tidak lagi mengatur apa yang ada di rumah ini dan ia telah menyerahkan segala miliknya pada kekuasaanku,
9 bahkan di rumah ini ia tidak lebih besar kuasanya dari padaku, dan tiada yang tidak diserahkannya kepadaku selain dari pada engkau, sebab engkau isterinya. Bagaimanakah mungkin aku melakukan kejahatan yang besar ini dan berbuat dosa terhadap Allah?"


Shalom dan salam revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #344. Tahukah anda bahawa kita harus hidup benar di hadapan Tuhan? Sungguh luar biasa jika Yusuf mendapatkan kepercayaan penuh dari Potifar, sebagai seorang yang memiliki kuasa yang besar. Namun di balik hal yang luar biasa itu, bahaya sedang mengintai. Yusuf diingini oleh istri Potifar dan sebuah bahaya kejatuhan dosa seksual pun sedang menunggunya.

☕ 🍞 Yusuf justru tidak jatuh dalam dosa tersebut. Ia berhasil mengalahkan godaan seksual yang datang kepadanya. Apa rahasia keberhasilan Yusuf? Pertama, kerana kesedaran bahwa ia hidup di hadapan Allah. Walau ia berada di rumah orang asing, tetapi ia sedar bahwa ada kehadiran Allah di sana. Ia tidak mungkin melakukan dosa di hadapan Allah. Kedua, kesedaran bahwa hidupnya dalam penyertaan Allah. Ia sampai di Mesir dan berhasil dalam pekerjaannya bukan kerana kemampuannya. Itu kerana ada Allah sendiri yang menyertainya. Isteri Potifar mendesak dan memaksa dengan godaannya. Dia sudah sering ditolak dengan alasan-alasan terkuat, namun sesering itu pula dia mengulangi permintaannya yang hina. Dari hari ke hari perempuan itu membujuk Yusuf. Seringkali kita juga digoda oleh dosa dari pelbagai sudut. Seringkali juga kita kedapatan melayan perbuatan dosa itu. Namun ada juga yang seperti Yusuf ini, melawan godaan dosa. Kita harus melawan segala godaan iblis dengan Firman Tuhan yang hidup. Firman Tuhan pedang bermata dua adalah senjata kita untuk melawan segala godaan dosa.

👉🏼 Melalui kisah Yusuf ini kita diingatkan bahwa hidup kita nyata terbuka di hadapan Allah, maka serahkanlah diri kita sepenuhnya di tangan Allah supaya Ia yang menuntun langkah kita. Jika kita tekun, sabar, dan setia bersandar kepada Tuhan yang menuntun hidup kita, maka niscaya kita pun akan menjadi kuat dalam menghadapi godaan dosa. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: