Thursday, December 24, 2020

Revival : The hardened heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The hardened heart 

Exodus 9:35 So the heart of Pharaoh was hard; neither would he let the children of Israel go, as the LORD had spoken by Moses.

Keluaran 9:35 (TB) Berkeraslah hati Firaun, sehingga ia tidak membiarkan orang Israel pergi — seperti yang telah difirmankan TUHAN dengan perantaraan Musa.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #359. Tahukah anda bahawa kita seringkali mengeraskan hati kita? Tulah demi tulah yang dijatuhkan atas Mesir bukan semata-mata dimaksudkan agar Firaun dan rakyat Mesir menderita. Kalaupun mereka jadi menderita karena datangnya tulah-tulah tersebut, bukan penderitaan itu yang menjadi tujuan akhir.

🍞☕ Firaun menjadi ketakutan oleh penghakiman itu hingga ia mau patuh, tetapi, setelah penghakiman itu berakhir, keinsafan-keinsafannya hilang, dan janji-janjinya yang manis terlupakan. Perhatikanlah, jangan terlalu percaya dengan pengakuan-pengakuan yang dibuat ketika orang sedang menderita. Perhatikan juga, orang-orang yang tidak dibuat menjadi lebih baik oleh pelbagai penghakiman dan belas kasihan, biasanya justru menjadi lebih buruk. Mengetahui tentang Allah dan mengalami kuasa-Nya ternyata tidak serta merta membuat Firaun membuka mata dan hatinya untuk segera bertobat. Bahkan mengalami sendiri penyataan kuat kuasa tangan Allah tidak membuat Firaun beranjak dari kedegilannya. Ia tetap mengeraskan hati dan tidak mau berubah sikap. Jadi yang penting dari sebuah pertobatan bukanlah pengalaman atau pertemuan orang orang dengan Allah, melainkan adanya kemauan orang untuk bertobat. 

👉🏼 Kisah Firaun yang mengeraskan hati menjadi peringatan bagi kita, jika kita tahu bahwa Allah itu benar dan berkuasa, tetapi kita tak kunjung meninggalkan dosa maka kita patut waspada. Mungkin sudah berkali kali kita menerima amaran daripada Tuhan.. Warning after warning, namun kita masih lagi mengeraskan hati kita. Bertobat hanya sekadar sementara sahaja dan tidak betul betul mempergunakan kesempatan yang sudah Tuhan berikan untuk berubah. Jangan terlambat saudara dan saudari sekalian. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: