Friday, January 13, 2023

Revival : Do you not understand?

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Do you not understand? 



Mark 8:21 So He said to them, "How is it you do not understand? "

Markus 8:21 (AVB) Lalu Yesus berkata kepada mereka, “Kamu masih belum faham lagi?”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #13. Tahukah anda bahawa seringkali kita sengaja tidak mahu memahami firman-Nya? Biasanya seseorang dapat mengerti kalau sudah melihat, mendengar, dan melakukan sesuatu, kecuali dia menolak untuk mempertahankan pengertian nya. Orang Farisi, mereka sengaja datang untuk menguji Yesus. Mereka datang bukan untuk melihat kuasa-Nya melalui "tanda dari sorga", melainkan mencari kelemahan-Nya untuk menjatuhkan-Nya. Hal ini membuat Yesus bersedih hati atas kemarahan dan kekerasan hati mereka menolak percaya kepada-Nya.


🍞 ☕ Yesus mengingatkan mereka tentang bahaya pengajaran orang-orang Farisi dan Herodes yang baru mereka temui. Orang Farisi dapat mengatakan yang benar dari pengajaran Musa, tetapi mereka mencampurkannya dengan tradisi Yudaisme. Tuhan mengetahui dasar hati manusia. Tiada hal apapun yang tertutup bagi-Nya. Tuhan sedih ketika kita memilih untuk mengeraskan hati meski sudah banyak mendengar Firman. Orang-orang yang lebih lama mengenal dan melayani bersama Yesus belum tentu memiliki iman dan pengertian yang lebih benar akan Tuhan. Karya Tuhan di masa lampau dalam kehidupan kita bertujuan untuk meletakkan dasar iman yang teguh. Kalau kita salah mengerti maksud dan arti sesungguhnya dari kebaikan Allah kepada kita, maka itu sama saja dengan kita melupakan Allah. Bila demikian, kita melupakan pekerjaan-pekerjaan Tuhan, dan tidak percaya kepada-Nya, kita harus menegur diri kita dengan keras seperti yang dilakukan Kristus terhadap murid-murid-Nya, "Mengapa aku masih tidak mengerti-mengerti juga? Telah degilkah hatiku?"

👉🏼 Sebab itu kita menjadi sangat khuatir dan kehilangan iman, kerana kita tidak mengerti dan tidak mengingat apa yang telah kita ketahui dan telah kita lihat mengenai kuasa dan kebaikan Tuhan kita Yesus Kristus. Lest we forget! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: