Tuesday, January 10, 2023

Revival : A stubborn heart

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : A stubborn heart 


Mark 6:52  For they had not understood about the loaves, because their heart was hardened.

Markus 6:52 (AVB)  Mereka masih belum mengerti apa sebenar yang berlaku dengan roti itu, kerana hati mereka masih keras.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #10. Tahukah anda bahawa kita seringkali mengeraskan hati kita? Degil  menurut kamus berarti keras kepala atau kepala batu. Markus menggunakan istilah ini pada orang-orang Farisi yang melihat mukjizat Yesus namun menolak untuk mempercayai atau menerimanya sebagai berasal dari Allah.


🍞 ☕ Murid-murid Yesus bukan saja lupa bahwa Kristus sebelumnya sudah meredakan badai, tetapi mereka tidak mengerti mukjizat peristiwa roti. Sebab hati mereka tetap degil, mereka tidak dapat memahami kenyataan mengenai keilahian Kristus yang terus-menerus ditunjukkan melalui pelbagai mukjizat. Seharusnya setelah segala yang telah mereka alami sampai pada saat waktu itu, para murid menunjukkan respons yang lebih dewasa dan lebih percaya. Kerana kuasa-Nya telah mereka saksikan, pengutusan-Nya mereka terima, dan bahkan dalam nama-Nya mereka melakukan perbuatan ajaib. Seharusnya mereka dapat mulai mengerti siapa Dia yang menjadi Guru mereka, dan seperti apa kuasa yang dipunyai-Nya. Pesan yang disampaikan Markus melalui nas ini jelas sekali bahawa tindakan dan kepercayaan mereka belum memadai, tidak seperti apa yang seharusnya sudah mereka tunjukkan. Mereka melihat Yesus yang berjalan di atas air, namun mereka malah ketakutan seakan melihat hantu. Ini menggambarkan mata rohani yang buta atau degil. Buta kerana memang tidak dapat melihat dengan benar. Degil kerana setelah melihat dan mengenali pun, tetap tidak mau percaya.

👉🏼 Sepatutnya tindakan dan kepercayaan para murid sepadan dengan pengajaran yang mereka terima dan pelayanan yang mereka lakukan. Hal ini pula yang selalu harus tampak pada hidup tiap Kristian. Oleh kerana itu, peliharalah hidup rohani kita dengan merenungkan firman-Nya, dan berdoa seperti yang diteladankan oleh Yesus. Hanya saat kita memelihara perhubungan intim dengan Dia kita dimampukan untuk mengerti dan mempercayai Dia dengan benar. Apakah respon kita hari ini?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: