Monday, January 30, 2023

Revival : A Light

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : A Light 



Luke 2:32 A light to bring revelation to the Gentiles, And the glory of Your people Israel. "

Lukas 2:32 (AVB) satu cahaya yang akan menunjukkan jalan kepada bangsa-bangsa asing dan menjadi kemuliaan bagi umat-Mu Israel.”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #30. Tahukah anda bahawa Yesus adalah satu-satunya Cahaya yang akan menerangi bangsa-bangsa? Simeon memahami maksud Allah yang sesungguhnya untuk menjangkau orang bukan Yahudi dan juga orang Yahudi. Lukas, seorang bukan Yahudi, pastilah menaruh perhatian khusus pada nubuat Simeon ini.


🍞 ☕ Siapa Yesus? Bagaimana kita dapat yakin bahwa Dialah yang dijanjikan Allah untuk keselamatan umat manusia? Peristiwa-peristiwa yang dipaparkan Lukas di perikop kita hari ini adalah petunjuk yang mengarah kepada identiti Yesus sebagai Mesias yang berasal dari Israel. Pertama, Yesus adalah keturunan Israel sejati. Maka kita melihat bagaimana Yesus tunduk kepada tuntutan Taurat, melalui ketaatan orang tuanya sebagai umat Israel yang Saleh. Kelak kita melihat penegasan Yesus sendiri bahwa Dia datang bukan untuk meniadakan Taurat, melainkan menggenapinya sepenuhnya. Simeon menerima gambaran masa depan yang menyenangkan tentang dunia ini dan tentang jemaat Tuhan. Keselamatan ini akan menjadi, sebuah berkat bagi dunia ini. Keselamatan ini telah disediakan di hadapan segala bangsa. Bukan tersembunyi di sebuah sudut, tetapi diberitahukan kepada semua bangsa; sebagai terang yang menerangi bangsa-bangsa lain yang sekarang tinggal dalam kegelapan. Mereka akan memiliki pengetahuan tentang Dia dan Allah, serta dunia lain yang diperoleh melalui Dia. Kristus datang untuk menjadi terang dunia, bukan menjadi sebuah pelita di atas kaki dian bangsa Yahudi, tetapi menjadi Surya kebenaran.

👉🏼 Hanya Yesuslah sesungguhnya terang yang ajaib bagi bangsa-bangsa. Satu cahaya yang tidak boleh disembunyikan. Kita harus memimpin bangsa-bangsa kepada Terang ini. Kita harus menerangi Terang ini di setiap tempat kerana penguasa kegelapan sedang bekerja. Bagaimana dengan kita? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: