Thursday, July 23, 2020

Revival : Work of Faith

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Work of Faith 

1 Thessalonians 1:3 remembering without ceasing your work of faith, labor of love, and patience of hope in our Lord Jesus Christ in the sight of our God and Father,

1 Tesalonika 1:3 (TB) Sebab kami selalu mengingat pekerjaan imanmu, usaha kasihmu dan ketekunan pengharapanmu kepada Tuhan kita Yesus Kristus di hadapan Allah dan Bapa kita.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #205. Tahukah anda bahawa kita haruslah berpegang teguh kepada iman kepercayaan kita serta tetap mengasihi dan bertekun di dalam pengharapan? Ketiga sikap Kristian, yaitu iman, pengharapan dan kasih, Paulus melihat bergiatnya ketiga sikap tadi dalam hidup jemaat. Dalam masing-masing sikap ia menonjolkan salah satu segi yang sesuai dengan keadaan jemaat.

☕ 🍞 Paulus bersyukur kepada Allah dan ia selalu menyebut mereka dalam doanya. Mengapa Paulus berbuat demikian? Sebab jemaat di Tesalonika telah menjadi jemaat yang sehat dan bertumbuh. Iman mereka terus menghasilkan perbuatan baik, kasih mereka terwujud secara nyata dan mereka terus bertekun dalam pengharapan akan kedatangan Kristus yang kedua kali.

Tiga hal yang dinyatakan oleh Paulus :

1️⃣ Pekerjaan Iman
 Iman mereka, katanya kepada mereka, sangat termasyhur, dan tersebar luas. Iman mereka itu adalah anugerah yang mengubah segala-galanya. Dan iman mereka adalah iman yang benar dan hidup, kerana iman itu iman yang bekerja. Perhatikanlah, apabila iman benar, maka iman itu akan bekerja. Iman itu akan berpengaruh pada hati dan hidup. Iman itu akan membuat kita bekerja untuk Allah dan untuk keselamatan kita sendiri. Kita mendapatkan penghiburan dari iman kita dan iman orang lain bila kita melihat iman itu bekerja.

2⃣ Usaha Kasihmu
Kasih adalah salah satu anugerah utama. Kasih sangat bermanfaat bagi kita dalam hidup ini dan akan tetap begitu, dan akan disempurnakan di kehidupan nanti. Iman bekerja dengan kasih. Iman menunjukkan diri dalam perbuatan kasih kepada Allah dan kepada sesama. Kerana kasih akan menunjukkan diri lewat perbuatan. 

3⃣ Ketekunan pengharapan
Kita diselamatkan dalam pengharapan. Anugerah pengharapan ini diperbandingkan dengan ketopong atau pelindung kepala seorang prajurit dan sauh seorang pelaut, dan sangat bermanfaat dalam keadaan-keadaan bahaya. Apabila pengharapan akan kehidupan kekal itu memiliki dasar yang baik dan kuat, maka pengharapan itu akan diwujudkan melalui ketekunan untuk tetap berharap, dengan bersabar menanggung musibah-musibah pada saat ini dan menunggu dengan sabar kemuliaan yang akan disingkapkan kelak.

👉🏼 Bagaimana dengan kita? Apakah iman kita bertumbuh, kasih kita nyata dengan melayani sesama, pengharapan kita teguh dan hidup kita menghasilkan buah yang menjadi berkat bagi sesama? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: