Wednesday, July 1, 2020

Revival : Not by our works

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Not by our works

Ephesians 2:8-9
8 For by grace you have been saved through faith, and that not of yourselves; it is the gift of God,
9 not of works, lest anyone should boast.

Efesus 2:8-9 (TB)
8 Sebab karena kasih karunia kamu diselamatkan oleh iman; itu bukan hasil usahamu, tetapi pemberian Allah, 
9 itu bukan hasil pekerjaanmu: jangan ada orang yang memegahkan diri.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #183. Tahukah anda bahawa kita diselamatkan bukan oleh kerana pekerjaan kita ataupun perbuatan kita yang baik? Kasih karunia Allah memang memperhitungkan fakta kemerosotan moral dan rohani manusia. Tidak ada hal apa pun dalam kehidupan kita yang dapat kita jadikan andil untuk mendapat-kan pengampunan, keselamatan, dan pembaruan dari Allah. Analisis Paulus tentang status dan kondisi manusia memang sangat gelap dan menyakitkan. Begitulah faktanya!

☕🍞 Status jemaat Efesus di dalam Tuhan telah berubah - dahulu mati disebabkan pelanggaran dan dosa-dosa sekarang dihidupkan bersama-sama Kristus. Kondisi mati yang dimaksud Paulus adalah mengalami keterpisahan dari Allah serta tidak dapat menghargai perkara-perkara rohani kerana pikiran mereka gelap. Mereka menaati Iblis dengan mendurhakai Tuhan. Akibatnya, mereka dimurkai Allah dan menuju kebinasaan. Paulus juga mengakui bahwa orang Kristian Yahudi pun dulu sama saja dengan orang Kristian asal kafir, kerana mereka hidup di dalam kehendak daging dan pikiran yang jahat. Namun Allah menyatakan kasih karunia dan kemurahan yang besar. Mereka diselamatkan dari perhambaan dosa, maut, dan murka Allah oleh iman kepada Kristus. Di dalam Kristus, Allah melakukan hal yang sama bagi kita. Dia membangkitkan kita yang sudah mati secara rohani dan memberikan tempat tinggal yang mulia dan warisan bersama Kristus di surga. Itulah yang merubah status kita. Perubahan itu terjadi tanpa usaha manusia sedikit pun, sebab tidak ada perbuatan baik yang dapat melayakkan manusia menerima keselamatan. Semua ini terjadi oleh kerana kasih karunia-Nya.

👉🏼 Manusia tidak dapat diselamatkan oleh usahanya sendiri, perbuatan amal atau usaha sungguh-sungguh untuk menaati perintah Allah. Seorang hanya diselamatkan oleh kasih karunia Allah. Mereka yang menanggapi dengan iman dan pertobatan serta menerima Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat menerima kasih karunia  untuk dibaharui atau dilahirkan kembali oleh Roh Kudus. Inilah revival yang sesungguhnya, iaitu dahulu mati, sekarang dihidupkan kembali oleh kasih karunia Allah. Bagaimana dengan anda...? Adakah anda berfikir bahawa anda boleh ke surga biarpun masih tinggal di dalam dosa dan membuat pekerjaan atau perbuatan baik dapat menebus dosa anda? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: