Tuesday, June 30, 2020

Revival : You were dead

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : You were dead

Ephesians 2:1  Once you were dead because of your disobedience and your many sins.

Efesus 2:1 (TB)  Kamu dahulu sudah mati karena pelanggaran-pelanggaran dan dosa-dosamu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #182. Tahukah anda bahawa kita dahulu sudah mati kerana dosa? Pernyataan pembukaan dari bagian ini mengingatkan orang percaya di Efesus tentang betapa hebatnya mereka dahulu memerlukan kasih karunia Allah yang menyelamatkan. Keadaan orang-orang Efesus ini, yang pada dasarnya adalah orang-orang yang hidup di dalam dosa. Rasul Paulus berusaha supaya mereka menyikapi dengan selayaknya perubahan luar biasa yang telah dikerjakan oleh anugerah Tuhan di dalam diri mereka. Sikap yang demikian memang sangat pantas ditunjukkan terhadap perubahan yang besar tersebut, yang dikerjakan oleh anugerah yang sama di dalam diri semua orang yang menerima kasih karunia.

☕ 🍞 Jiwa yang belum diperbaharui adalah jiwa yang mati di dalam pelanggaran dan dosa. Semua orang yang tinggal di dalam dosa mereka, mati di dalam dosa. Bahkan tidak hanya itu, tetapi juga di dalam pelanggaran dan dosa, yang  berarti segala macam dosa, baik yang sudah biasa dilakukan maupun yang dilakukan satu kali saja, baik dosa di dalam hati maupun dosa dalam perbuatan. Dosa adalah kematian jiwa. Di mana pun hal itu terjadi, maka di situ pun segala kehidupan rohani lenyap. Orang berdosa ada dalam keadaan mati, kerana tidak lagi berpegang pada hukum, dan kehilangan kuasa kehidupan rohani. Mereka terbuang dari Allah, sumber kehidupan. Mereka juga mati secara hukum, kerana dikatakan bahwa seorang penjahat yang bersalah harus mati. Di sini, Rasul Paulus memberikan sebuah gambaran yang jelas baik mengenai malangnya keadaan manusia yang belum diperbaharui, maupun mengenai bahagianya keadaan jiwa-jiwa yang sudah diubahkan. Ini cukup untuk menggugah dan memperingatkan orang-orang yang masih tinggal di dalam dosa mereka, serta membuat mereka bergegas keluar dari keadaan tersebut. Ini juga dapat menghibur dan menyenangkan hati orang-orang yang telah dihidupkan oleh Allah, dengan mengingat hak istimewa yang luar biasa yang telah diberikan kepada mereka.

👉🏼 Keadaan dosa adalah keadaan di mana kita mati secara rohani. Mereka yang hidup di dalam dosa, mati di dalam dosa. Sama seperti kematian tubuh berarti terpisahnya tubuh dari jiwa, demikian pula kematian jiwa berarti terpisahnya jiwa dari Allah dan perkenanan ilahi. Sebagaimana kematian tubuh berarti tubuh akan rosak dan membusuk, demikian pula dosa adalah merosakkan jiwa. Sudahkah anda mengenal Tuhan Yesus? Sudahkah anda bebas daripada kekangan dosa? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: