Saturday, June 27, 2020

Revival : Circumcise my heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Circumcise my heart

Galatians 6:15  For in Christ Jesus neither circumcision nor uncircumcision avails anything, but a new creation.

Galatia 6:15 (TB)  Sebab bersunat atau tidak bersunat tidak ada artinya, tetapi menjadi ciptaan baru, itulah yang ada artinya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #179. Tahukah anda bahawa menjadi ciptaan baru adalah lebih utama daripada hal lain? Mengapa sang rasul tidak memperhitungkan sunat? Kerana sunat telah dijadikan tidak lebih daripada upacara lahiriah saja oleh salib. Yang benar-benar berarti, kata Paulus, adalah hidup baru yang diperoleh dalam Kristus Yesus. Ini menghasilkan sebuah ciptaan baru. Kata baru menunjuk kepada keunggulan terhadap yang lama. Menjadi ciptaan baru bermaksud pertobatan yang membawa perubahan dan transformasi di dalam hidup kita, tetapi jika tidak ada perubahan yang terjadi dan sikap kita, karakter kita, tingkah laku kita, masih sama saja seperti yang dulu, ada satu masalah yang besar di situ.  

☕ 🍞 Jadi siapa yang ADA DI DALAM Kristus, ia adalah ciptaan baru: yang lama sudah berlalu, sesungguhnya yang baru sudah datang. Lihat betul betul ayat ini. Proses "ciptaan baru" ini terjadi APABILA ANDA BERADA DI DALAM KRISTUS YESUS." Tidak mungkin kita menjadi ciptaan baru jika kita tinggal di luar Yesus. Tidak mungkin kita diselamatkan, diampunkan, dibangkitkan, diperbaharui, dipulihkan, diperkasakan, dipersiapkan, dan dipenuhi jika kita tinggal di luar Yesus Kristus Tuhan dan Penyelamat kita. Ramai yang menerima Tuhan Yesus sebagai Tuhan dan Penyelamat mereka tetapi tidak tinggal di dalam-Nya, maka bagaimana mungkin kita bisa melihat perubahan itu? Kehidupan Kristian yang bererti adalah saat kita menjadi ciptaan baru dan ibadah Kristian yang sejati adalah saat kita mempersembahkan tubuh kita sebagai persembahan yang hidup, yang kudus dan yang berkenan kepada Allah.

👉🏼 Di sini, Paulus mengajar kita apa yang merupakan hakikat dari agama yang sejati dan apa yang bukan. Hakikat agama tidak terletak pada bersunat atau tidak bersunat, menjadi anggota gereja ini atau itu. Hakikat agama terletak pada hal bahwa kita menjadi ciptaan baru. Bukan dengan memiliki nama baru, atau menampilkan wajah baru, melainkan pada bagaimana akal budi kita diperbaharui dan Kristus terbentuk dalam diri kita. Inilah yang paling diperhitungkan oleh Allah, dan demikian juga oleh Rasul Paulus. Jika kita membandingkan pernyataan ini dengan beberapa pernyataan lain, kita dapat melihat lebih penuh apa yang membuat kita berkenan pada Allah, dan kerana itu apa yang terutama harus kita pedulikan. Sudahkah anda mengizinkan Roh Kudus bekerja di dalam hidup kita? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: