Tuesday, June 16, 2020

Revival : The Torn veil

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The Torn veil


2 Corinthians 3:16  But whenever someone turns to the Lord, the veil is taken away.

2 Korintus 3:16 (TB)  Tetapi apabila hati seorang berbalik kepada Tuhan, maka selubung itu diambil dari padanya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #168. Tahukah anda bahawa selubung diambil daripada setiap orang yang berbalik kepada Tuhan? Orang Yahudi berpegang pada prinsip usaha menaati Taurat. Menurut Paulus, hati mereka masih terselubung seperti muka Musa yang baru turun dari Sinai. Sebenarnya Kristus telah membuka selubung Taurat melalui kematian dan kebangkitan-Nya. Tetapi dalam pengalaman nyata dalam pelayanan, kita jumpai orang-orang yang tidak mengalami dampak Injil itu. Mengapa demikian? Kerana berita keselamatan itu hanya dapat dimengerti dan bermanfaat bagi pembaca dan pendengarnya, bila mereka menyerah untuk dipimpin oleh Roh Kudus.

☕ 🍞 Dengan demikian, ini memberikan pengharapan kepada Paulus untuk terus berdiri teguh dalam kebenaran serta berterus terang dan berani dalam memberitakan Injil kepada semua orang yang belum percaya. Ini dia lakukan karena rahasia Injil telah disingkapkan oleh Kristus. Tidak seperti pelayanan Perjanjian Lama yang tidak mampu menyingkapkan selubung yang masih menutupi hati orang Israel. Ini terjadi kerana mereka masih terus menolak Injil sehingga mereka tidak dapat mengenal kebenaran dan mengalami kemuliaan Allah. Paulus menjelaskan bahwa hanya jika terang kemuliaan Kristus bersinar atas diri seseorang, barulah ia memiliki pengertian akan pernyataan Tuhan. Itu hanya terjadi ketika orang berbalik pada Tuhan dan menyambut anugerah Kristus. Pada saat itulah Tuhan menyingkapkan selubung dari hatinya sehingga penglihatan rohaninya tidak terhalang lagi. Maka pada saat itu orang akan memahami bahwa anugerah Tuhan Yesus memenuhi tuntutan hukum Taurat. Namun bagi kita yang percaya, Kristus melalui Roh-Nya telah menyingkapkan selubung itu sehingga kita dapat mengenal kebenaran yang memerdekakan kita. Kita yang sudah mengalami kemuliaan patut memuliakan Allah dan menyatakan kemuliaan-Nya melalui perkataan dan perbuatan kita. 

👉🏼 Kita harus sedar bahwa proses transformasi menuju keserupaan dengan Kristus tidaklah selalu lancar dan mudah, kerana merupakan arena peperangan melawan dosa dan si jahat. Dalam proses pertumbuhan meninggalkan dosa dan makin maju ke arah Kristus ini, kita perlu dua hal bersamaan iaitu bergantung pada kuasa Roh Kudus dan menaklukkan diri pada proses pemurnian-Nya. Bagaimana dengan anda...? Adakah kehidupan kita masih diselubungi oleh dosa? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: