Thursday, June 25, 2020

Revival : Fruit of the Spirit

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Fruit of the Spirit 

Galatians 5:22-23
22 But the fruit of the Spirit is love, joy, peace, longsuffering, kindness, goodness, faithfulness,
23 gentleness, self–control. Against such there is no law.

Galatia 5:22-23 (TB)
22 Tetapi buah Roh ialah: kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, 
23 kelemahlembutan, penguasaan diri. Tidak ada hukum yang menentang hal-hal itu.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #177. Tahukah anda bahawa Roh Kudus masih bekerja di dalam kehidupan kita? Orang yang hidupnya dipimpin oleh Roh akan membuahkan sifat-sifat ilahi seperti yang dinyatakan oleh Paulus pada ayat ini. Bagaimana kita dapat memiliki kehidupan yang dipimpin oleh Roh? Iaitu, dengan menyerahkan diri menjadi milik Kristus. Menjadi milik Kristus bererti menyerahkan kendali diri pada pimpinan Roh. Hal itu berarti juga menyangkal diri, hawa nafsu kedagingan, dan hal-hal duniawi.

☕ 🍞 Pernahkah kita tertanya kenapa Paulus menggunakan istilah "buah" Roh? Kerana ia langsung tidak muncul serta merta tetapi Ia "tumbuh" di dalam hidup kita. Ini adalah satu proses pertumbuhan di dalam hidup kita. Buah Roh tumbuh di dalam diri kita dan kita mesti memeliharanya dan mendorong dan bersabar di dalam proses pertumbuhan ini sehinggalah buah Roh ini terhasil di dalam kehidupan setiap orang yang percaya. Setiap orang yang percaya kepada Tuhan Yesus sudah memiliki Roh Kudus, tetapi sekiranya kita tidak mengizinkan Roh Kudus bekerja di dalam hidup kita, maka kita tidak akan melihat buah Roh ini. Contohnya, sekiranya kita mahukan buah durian, maka kita harus menanam benih biji durian itu dan ia akan mengambil masa untuk bertumbuh berbunga dan berbuah. Tidak mungkin biji yang ditanam hari ini esok terus boleh mendapatkan buah durian. Demikianlah juga dengan kehidupan kita kerana we are work in progress.

👉🏼 Kata buah, bentuk tunggal, sebagaimana pada umumnya di dalam surat-surat Paulus, cenderung untuk menekankan kesatuan dan kepaduan dari hidup di dalam Roh yang bertentangan dengan kekacauan dan ketidakmantapan dari hidup di bawah pimpinan daging. Saudara dan saudari sekalian, izinkanlah Roh-Nya bekerja di dalam hidup kita sehingga buah Roh terhasil dan kerohanian kita mengalami pertumbuhan. Hallelujah 🙌 🔥 🔥... Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: