Wednesday, June 24, 2020

Revival : Walk in the Spirit

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Walk in the Spirit 

Galatians 5:16 I say then: Walk in the Spirit, and you shall not fulfill the lust of the flesh.

Galatia 5:16 (TB) Maksudku ialah: hiduplah oleh Roh, maka kamu tidak akan menuruti keinginan daging.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #176. Tahukah anda bahawa kita harus hidup oleh Roh dan dipimpin oleh Roh? Hiduplah oleh Roh. Hanya dengan cara inilah orang-orang percaya dapat mengatasi berbagai keterbatasan daging dan mencegah pemenuhan keinginan-keinginannya. Janjinya tegas - kamu tidak akan menuruti. Daging dan Roh adalah berlawanan, dan senantiasa perang.

☕ 🍞 Yang dimaksud dengan Roh di sini adalah Roh Kudus sendiri, yang berkenan merendahkan diri untuk berdiam di dalam hati orang-orang yang telah Dia perbaharui dan kuduskan, untuk membimbing dan menolong kita dalam melakukan kewajiban kita sebagai orang yang percaya. Oleh kerana itu tugas yang dinasihatkan kepada kita di sini adalah supaya kita menetapkan hati untuk bertindak di bawah bimbingan dan pengaruh Roh yang mulia itu, dan menyelaraskan diri dengan dorongan-dorongan dan kecenderungan sifat baru di dalam diri kita. Dan, jika ini menjadi perhatian utama kita dalam kebiasaan dan tujuan hidup kita, kita dapat mengandalkan bahwa, walaupun kita mungkin tidak dibebaskan dari segala hasutan dan perlawanan dari sifat cemar kita, kita akan dijaga supaya tidak mengikuti keinginan-keinginannya. Paulus menekankan perlunya peperangan terus-menerus terhadap segala yang akan membatasi karya Allah di dalam hidup kita kerana dosa senantiasa berusaha untuk berkuasa atas kita. Jikalau seorang gagal melawan keinginan dosa dengan pertolongan Roh dan sebaliknya hidup menurut hukum daging, dia menjadi seteru Allah dan dapat menantikan kematian rohani yang kekal. 

👉🏼 Roh Kudus berdiam di dalam anak Allah supaya memimpinnya agar berpikir, berbicara, dan bertindak sesuai dengan Firman Allah. Dia memimpin terutama dengan dorongan-dorongan yang merupakan dorongan batiniah untuk melakukan kehendak Allah dan mematikan perbuatan buruk tubuh. Ia senantiasa selaras dengan Alkitab yang dimaksudkan memberi pengarahan dalam hidup ini. Ia juga bertentangan dengan keinginan-keinginan berdosa, memperhatikan kesalahan dosa, standard kebenaran Kristus dan hukuman Allah terhadap kejahatan. Adakah hidup kita dipimpin oleh Roh Kudus hari ini...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: