Saturday, June 13, 2020

Revival : He has sealed us

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Has sealed us

2 Corinthians 1:21-22
21 It is God who enables us, along with you, to stand firm for Christ. He has commissioned us,
22 and He has identified us as His own by placing the Holy Spirit in our hearts as the first installment that guarantees everything He has promised us.

2 Korintus 1:21-22 (TB)
21 Sebab Dia yang telah meneguhkan kami bersama-sama dengan kamu di dalam Kristus, adalah Allah yang telah mengurapi,
22 memeteraikan tanda milik-Nya atas kita dan yang memberikan Roh Kudus di dalam hati kita sebagai jaminan dari semua yang telah disediakan untuk kita.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #165. Tahukah anda bahawa Tuhan Yesus telah memeteraikan kita sebagai tanda milik-Nya? Paulus mengacu kepada suatu pengalaman yang baru saja terjadi yang diperkuat oleh tiga tindakan serentak dan menentukan yang terjadi pada saat kelahiran baru iaitu "mengurapi, memeteraikan dan memberikan". Kata kerja "mengurapi" digunakan dalam hubungan dengan pengurapan dengan Roh Kudus.

☕ 🍞 Roh Kudus benar-benar meneguhkan orang Kristian di dalam iman Injil. Ia telah mengurapi kita dengan kasih karunia-Nya yang menguduskan, yang di dalam firman sering dibandingkan dengan minyak. Ia telah memeteraikan kita, sebagai jaminan dan peneguhan bagi kita, dan Ia diberikan di dalam hati kita sebagai jaminan dari semua yang telah disediakan untuk kita. Sebuah jaminan menjamin janji, dan merupakan bagian dari pembayaran. Terang Roh Kudus merupakan jaminan akan hidup kekal, dan penghiburan Roh Kudus merupakan jaminan akan sukacita kekal. Perhatikan, kebenaran Allah dalam berjanji, pengantaraan Kristus, dan pekerjaan Roh Kudus, semuanya dilibatkan supaya janji-janji itu menjadi pasti bagi semua keturunan, dan penggenapannya akan memuliakan Allah, kerana mulianya kasih karunia-Nya yang berlimpah dan berdaulat, dan kerana kebenaran serta kesetiaan-Nya yang tidak pernah gagal. 

📝 Paulus menguraikan empat aspek karya Allah dalam diri orang percaya melalui Roh Kudus.

1️⃣ Roh Kudus menetapkan orang percaya dan menolong mereka bertekun dalam kehidupan iman mereka 

2️⃣ Roh mengurapi orang percaya supaya memberikan mereka kuasa untuk bersaksi untuk melakukan pekerjaan Kristus dan untuk mengetahui kebenaran. 

3️⃣ Roh adalah meterai yang rasmi dari kepemilikan Allah, yang menandakan orang percaya sebagai milik-Nya sendiri dan menghasilkan sifat yang saleh dalam kepribadian manusiawi mereka 

4️⃣ Roh adalah suatu "jaminan" yang tinggal di dalam, iaitu jaminan bagi orang percaya yang menyatakan bahwa suatu kehidupan yang lebih mulia bersama Kristus akan datang pada masa depan.

👉🏼 Saudara dan saudari sekalian, ketahuilah bahwa Tuhan Yesus telah memeteraikan kita dan kita adalah sepenuhnya milik Dia. Hiduplah seperti orang-orang yang sudah ditebus dengan darah-Nya yang mahal. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?



You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: