Sunday, June 7, 2020

Revival : Put on love

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 πŸ‰ πŸ† πŸ‡ 🍈 🍐 πŸ‘ πŸ„ 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 πŸ” πŸ₯“ 🍱 🍣


Revival : Put on Love


1 Corinthians 13:4  Love is patient and kind. Love is not jealous or boastful or proud

1 Korintus 13:4 (TB)  Kasih itu sabar; kasih itu murah hati; ia tidak cemburu. Ia tidak memegahkan diri dan tidak sombong.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #159. Tahukah anda bahawa kasih yand diperlukan oleh dunia ini? Baru baru ini kita dikejutkan dengan satu berita yang agak menyedihkan yang berlaku di Amerika πŸ‡ΊπŸ‡Έ di mana polis "membunuh" seorang yang berkulit hitam. Lalu ini telah membuatkan semua orang marah dengan tindakan polis yang tidak berperikemanusiaan sehingga mereka memprotes dan macam-macam keganasan yang sedang terjadi. Kenapa hal ini boleh terjadi? Where is the love?

☕🍞 Petikan Firman Tuhan ini menggambarkan kasih sebagai suatu kegiatan dan kelakuan, bukan sekadar suatu perasaan batin atau motivasi. Segi-segi kasih yang beraneka ragam dalam ayat-ayat ini menunjukkan sifat Allah Bapa, Anak, dan Roh Kudus. Setiap orang percaya harus berusaha untuk berkembang dalam kasih semacam ini. Kasih bukan saja salah satu dari ciri khas orang Kristian, tetapi jiwa dari jatidiri Kristian dan Kekristenan. Kasih mutlak untuk kualitas kehidupan di kalangan Gereja Kristian sendiri. Paulus menegaskan bahwa karunia yang paling utama yang harus dipraktekkan oleh setiap orang yang percaya untuk membangun tubuh Kristus adalah kasih. Semua karunia sehebat apa pun, akan menjadi sia-sia, tidak berguna bagi orang lain, juga bagi diri sendiri bila tidak dilakukan dalam kasih dan kerana kasih. Tanpa kasih, tidak ada gunanya karunia kerana hanya akan jatuh pada kemegahan diri sendiri. Tanpa kasih, memberi akan tak bermakna. Pemberi dan penerima akan merasa hampa. Kasih menjadikan karunia yang ada pada kita berfungsi. Karunia ada untuk fungsi tertentu. Tanpa kasih, karunia tidak berguna.

πŸ‘‰πŸΌ Kasih itu sanggup menanggung perbuataan jahat, luka-luka, dan hasutan, tanpa dipenuhi oleh kebencian, kejengkelan, atau balas dendam. Kasih membuat pikiran menjadi tabah, memberikan kekuatan untuk mengalahkan nafsu amarah, serta melengkapinya dengan kesabaran yang besar. Kasih seperti itu membangun sikap lebih baik menunggu dan mengharapkan terjadinya perubahan dari seorang saudara seiman daripada menumpahkan rasa benci atas tingkah lakunya. Sebagai orang Kristian, kita harus mencerminkan kasih Yesus kepada dunia ini. Mereka memerlukan kasih Yesus. Kasih Yesus dapat membawa penyembuhan dan pemulihan. Sudahkah anda menjadi saluran Kasih Yesus bagi dunia ini...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: