Monday, June 1, 2020

Revival : May not be disqualified

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : May not be disqualified 

1 Corinthians 9:27  I discipline my body like an athlete, training it to do what it should. Otherwise, I fear that after preaching to others I myself might be disqualified.

1 Korintus 9:27 (TB)  Tetapi aku melatih tubuhku dan menguasainya seluruhnya, supaya sesudah memberitakan Injil kepada orang lain, jangan aku sendiri ditolak.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #153. Tahukah anda bahawa kira harus pastikan supaya kita tidak menyimpang keluar daripada kebenaran Firman Tuhan? "Ditolak"  mengandungi maksud "gagal dalam ujian".  Paulus tidak semata-mata menunjuk kepada hilangnya "pahala" pelayanan. Yang disedarinya ialah kemungkinan bahwa dia dapat gagal untuk memperoleh hadiah yaitu, warisan keselamatan yang terakhir  jika dia berhenti hidup kudus, melaksanakan penguasaan diri dan bertahan dalam kesukaran-kesukaran bagi Kristus.

☕ 🍞 Rasul Paulus memperlihatkan kepada dirinya sendiri dan juga kepada kita semua bahaya menyerah kepada kecenderungan kedagingan dan memanjakan tubuh jasmaniah dengan segala hawa nafsu dan keinginannya. Katanya "Tetapi aku melatih tubuhku dan menguasainya seluruhnya, supaya sesudah memberitakan Injil kepada orang lain, jangan aku sendiri ditolak, dianggap sampah, dicela dan menjadi orang yang ditetapkan untuk tidak menerima mahkota". Kiasan mengenai pertandingan itu menjadi pedoman di dalam seluruh pokok bahasan itu. Perhatikanlah, seorang pemberita firman mengenai keselamatan mungkin saja dapat kehilangan keselamatan itu sendiri. Ia boleh menunjukkan kepada orang lain jalan menuju sorga, namun ia sendiri tidak pernah sampai ke sana. Untuk mencegah hal ini, Rasul Paulus berusaha keras menanggung banyak kesusahan untuk menundukkan dan menguasai sepenuhnya kecenderungan-kecenderungan kedagingan, supaya jangan sampai ia yang memberitakan Injil kepada orang lain, justru kehilangan mahkota itu, tidak diakui dan ditolak oleh Hakim-Nya yang Mahakuasa. Ketakutan kudus dari diri sendiri sangat diperlukan dalam menjaga kesetiaan seorang rasul. Jadi, terlebih lagi betapa perlunya kita menjaga kesetiaan diri kita sendiri, bukan? Perhatikanlah, ketakutan kudus dari diri kita sendiri, dan bukan rasa percaya diri yang penuh kesombongan, merupakan pengaman terbaik untuk mencegah kita murtad dari Allah dan akhirnya ditolak oleh-Nya.

✍🏻 We must really seriously practice what we preach. Jangan memberikan kotbah yang kita sendiri tidak mampu lakukan. Sepertinya kita meletakkan satu kuk dan beban kepada sang pendengar, tetapi kita sendiri tidak. Nah, jangan sampai orang menilai kita daripada kotbah yang kita sampai kerana kedapatan tidak hidup seiring firman-Nya. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: