Monday, June 22, 2020

Revival : Abba, Father

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Abba, Father

Galatians 4:6  And because you are sons, God has sent forth the Spirit of His Son into your hearts, crying out, "Abba, Father! "

Galatia 4:6 (TB)  Dan karena kamu adalah anak, maka Allah telah menyuruh Roh Anak-Nya ke dalam hati kita, yang berseru: "ya Abba, ya Bapa!"

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #174. Tahukah anda bahawa kita telah diberikan status "anak"? Salah satu tugas Roh Kudus ialah menciptakan perasaan kasih anak di dalam hati anak-anak Allah yang menyebabkan mereka mengenal Allah sebagai Bapa.

☕🍞 Istilah "Abba" adalah bahasa Aram yang ertinya "Bapa". Itulah kata yang dipakai Yesus ketika membicarakan Bapa-Nya di sorga. Perpaduan istilah Aram "Abba" dengan istilah Yunani untuk ayah iaitu "Pater" mengungkap kedalaman keintiman, perasaan mendalam, kesungguhan, kehangatan, dan keyakinan yang dengannya Roh menyebabkan kita berseru kepada Allah. Dua tanda yang pasti dari pekerjaan Roh di dalam kita adalah seruan spontan kepada Allah sebagai "Bapa" dan ketaatan spontan kepada Yesus Kristus sebagai "Tuhan". Penerimaan sebagai anak ini ditegaskan oleh kesaksian dari Roh Kudus, yang di sini disebut sebagai Roh Anak-Nya, sebab tugas-Nya adalah melanjutkan dan menerapkan karya Anak. Dia menciptakan di dalam diri orang percaya kepastian tentang penerimaan oleh Allah melalui kesaksian-Nya di dalam hati. Kedudukan sebagai anak menyingkirkan kedudukan sebagai hamba dan mencakup kedudukan sebagai ahli waris. Roh Kudus merupakan jaminan dari berkat-berkat yang akan datang tersebut.

👉🏼 Yesus diutus untuk menebus kita, supaya kita diterima menjadi anak, yaitu supaya kita tidak lagi dianggap dan diperlakukan sebagai hamba, tetapi sebagai anak-anak yang tumbuh dewasa, yang dikaruniai dengan kebebasan yang lebih besar dan dilimpahi dengan hak-hak istimewa yang lebih besar daripada ketika kita ada di bawah perwalian dan pengawasan. Kepada pengertian inilah Rasul Paulus menuntun kita dengan penjelasannya supaya menjadi perhatian kita, sekalipun tidak diragukan lagi ungkapan itu dapat juga dimengerti sebagai pengangkatan sebagai anak yang sering kali dibicarakan Injil sebagai hak istimewa orang-orang yang percaya kepada Kristus. Bagaimana dengan anda...? Sudahkah anda mengenal posisi anda sebagai seorang anak di hadapan Tuhan? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: