Monday, August 10, 2020

Revival : Be an example

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Be an example


1 Timothy 4:12 Let no one despise your youth, but be an example to the believers in word, in conduct, in love, in spirit, in faith, in purity.

1 Timotius 4:12 (TB) Jangan seorang pun menganggap engkau rendah karena engkau muda. Jadilah teladan bagi orang-orang percaya, dalam perkataanmu, dalam tingkah lakumu, dalam kasihmu, dalam kesetiaanmu dan dalam kesucianmu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #223. Tahukah anda bahawa kita harus menjadi teladan yang baik kepada semua orang? Ini merupakan salah satu syarat yang paling penting untuk seorang pemimpin gereja. Kata Yunani yang diterjemahkan "teladan" adalah "tupos" yang berarti "model", "gambar", "ideal" atau "pola". Seorang pemimpin gereja dan gembala sidang, terutamanya, harus menjadi contoh dalam kesetiaan, kekudusan, dan ketekunan dalam kesalehan. Jabatan penilik hanya boleh diisi oleh mereka yang dari halnya gereja dapat mengatakan, "Orang ini telah menjalankan hidup saleh yang layak dicontoh".

☕ 🍞 Seorang pelayan seperti Timotius harus dapat mengatasi segala sesuatu yang berpotensi untuk menyulitkan, mencemarkan, menghalangi, bahkan menggagalkan pelayanan yang dilakukannya. Untuk itu, ketekunan menjadi kata kunci yang harus Timotius cermati dan perhatikan. Ia tidak boleh membiarkan umurnya menjadi perintang bagi dirinya atau batu sandungan bagi orang lain. Oleh kerana itu, ia perlu menjadi teladan dalam perkataan, tingkah laku, kasih, dan kesuciannya. Usia muda Timotius tidak harus menjadi halangan, dia boleh saja menjadi teladan bagi orang-orang percaya di dalam perkataan, tingkah laku, kasih, kesetiaan dan kesucian. Paulus mengatakan kepada Timotius bahawa “jangan seorang pun menganggap engkau rendah kerana engkau muda, yaitu janganlah memberikan kesempatan kepada siapa pun untuk menganggap rendah kemudaanmu.” Kemudaan orang muda tidak akan dianggap rendah jika ia tidak membuat dirinya sendiri dipandang rendah oleh kesia-siaan dan kebodohan perbuatan orang muda. Orang-orang muda dapat berperilaku bagaikan orang yang sudah tua, sehingga kerana itu mereka dapat bermegah jika dianggap rendah.

👉🏼 Orang-orang yang mengajar melalui ajaran mereka harus mengajar juga melalui kehidupan mereka, kalau tidak mereka akan meruntuhkan dengan sebelah tangan sendiri apa yang telah mereka bangun dengan tangan lainnya. Mereka harus menjadi teladan, baik dalam perkataan maupun di dalam tingkah laku mereka. Percakapan mereka harus bersifat mendidik. Dan hal seperti ini akan menjadi suatu teladan yang baik: mereka harus menjadi teladan di dalam kasih, atau kasih kepada Allah dan semua orang kudus, menjadi teladan di dalam roh, yaitu memikirkan hal-hal yang rohani dan menyembah di dalam roh. Juga, menjadi teladan di dalam iman, yaitu di dalam pengakuan iman Kristian, dan teladan di dalam kesucian atau kemurnian. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: