Friday, August 7, 2020

Revival : A Leader

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : A Leader

1 Timothy 3:5  (for if a man does not know how to rule his own house, how will he take care of the church of God?);

1 Timotius 3:5 (TB)  Jikalau seorang tidak tahu mengepalai keluarganya sendiri, bagaimanakah ia dapat mengurus Jemaat Allah?


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #220. Tahukah anda bahawa sebagai seorang ketua keluarga, kita harus pastikan bahwa Kerohanian keluarga kita makin bertumbuh? Pada zaman ini terjadi krisis di berbagai bidang, termasuk krisis kepemimpinan rohani. Banyak pemimpin gereja yang mahir membuat program, organisatoris yang hebat, pengkhotbah hebat, tetapi hidup pribadi dan rumah tangganya, bahkan karakternya menjadi batu sandungan bagi orang lain.

☕ 🍞 Kehidupan kekeluargaan seorang ketua keluarga yang menjadi pemimpin jemaat mendapat sorotan utama, kerana hal ini terkait erat dengan tugasnya "mengurus jemaat (keluarga) Allah". Kerana ini merupakan tugas yang tidak ringan, maka persyaratan yang Paulus ajukan cukup berat. Namun ia merupakan pelayanan yang mulia, yang telah dirintis oleh Yesus sendiri. Ia menyebut diri-Nya "pelayan", dan Ia juga disebut "Gembala dan Penilik jiwamu". Pelayanan yang pertama bermula daripada rumah kita, iaitu melayani keluarga kita. Merekalah "domba" 🐑 🐑 kawanan kita. Kita harus pastikan mereka dijaga rapi, sihat baik fizikal maupun rohani. Sekiranya keluarga kita sendiri tidak terurus, maka bagaimanakah kita mahu mengurus jemaat yang telah Tuhan Yesus percayakan kepada kita?

👉🏼 Pelayan jemaat haruslah bijaksana, berkepala dingin, tenang dalam segala tindakannya, dan dalam memanfaatkan segala kenikmatan dunia. Sikap bijak, atau kesadaran diri, serta kewaspadaan sering kali disebutkan bersama-sama di dalam firman, kerana keduanya saling berkaitan.  Dengan demikian kita memimpin jemaat yang telah dipercayakan kepada kita. Adakah ciri-ciri ini anda terapkan di dalam memimpin keluarga 👨‍👩‍👧‍👦 anda? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: