Thursday, August 27, 2020

Revival : Be Useful

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Be Useful

Philemon 1:11 who once was unprofitable to you, but now is profitable to you and to me.

Filemon 1:11 (TB) — dahulu memang dia tidak berguna bagimu, tetapi sekarang sangat berguna baik bagimu maupun bagiku.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #240. Tahukah anda bahawa kita harus menjadi seorang percaya dan pengikut Kristus yang berguna? Orang yang tidak dikuduskan adalah orang yang tidak berguna. Mereka tidak memenuhi tujuan agung dari keberadaan dan hubungan mereka dengan orang lain. Tetapi anugerah membuat mereka menjadi baik untuk suatu tujuan: “Dahulu tidak berguna, tetapi sekarang berguna, dicenderungkan dan dipantaskan untuk berguna, dan akan berguna bagimu, tuannya, jika engkau menerima dia, kerana sejak pertobatannya dia sudah berguna bagiku di sini, dengan melayaniku di dalam penjara.”

☕ 🍞 Rupanya Onesimus belum menjadi orang Kristian hingga ia berjumpa dengan Paulus di dalam pelarian. Sebagai seorang Kristian, Onesimus yang artinya Bermanfaat atau Berguna, yang sebelumnya tidak berguna, kini hidup sesuai dengan namanya. Di sini tampak ada arti tersirat pada nama Onesimus, yang berarti berguna. Sekarang ia akan bertindak sesuai namanya. Dapat diperhatikan juga bagaimana Rasul Paulus berbicara dalam perkara ini, tidak menurut keadaan dan perilaku Onesimus pasa masa lalu. Sebagaimana Allah menutupi dosa-dosa orang yang bertobat, mengampuni dan tidak mengecam, demikian pula seharusnya manusia. Onesimus telah merendahkan diri atas dosanya, dan tidak diragukan lagi sudah menerima aib atas masalah itu, maka Rasul Paulus sekarang tidak mau menenggelamkan semangatnya dengan terus-menerus membebani dirinya dengan masalah itu. Betapa pertobatan itu membuat perubahan-perubahan yang membahagiakan, dari jahat menjadi baik, dari tidak berguna menjadi berguna!

👉🏼 Saudara dan saudari sekalian, jadilah orang Kristian yang berguna dipakai sesuai kehendak-NYA. Kehidupan kita harus berubah saat kita bertobat dan dari situ, berikanlah diri anda sepenuhnya kepada Tuhan supaya kita berguna bagi pekerjaan-Nya. Janganlah sia-siakan kehidupan ini. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: