Thursday, July 6, 2023

Revival : Customs and traditions

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Customs and traditions 



Acts of the Apostles 15:1  And certain men came down from Judea and taught the brethren, "Unless you are circumcised according to the custom of Moses, you cannot be saved. "

Kisah Para Rasul 15:1 (AVB)  Kemudian, beberapa orang datang dari Yudea dan mengajar murid Yesus di Antiokhia, “Jika kamu tidak disunatkan menurut adat Musa, kamu tidak akan mendapat penyelamatan.”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #187. Tahukah anda bahawa tradisi, adat, dan pegangan nenek moyang kita, tidak akan menyelamatkan kita? Sebuah perselisihan terjadi di Antiokhia yang ditimbulkan oleh pengajar-pengajar yang ingin memaksakan adat istiadat orang Yahudi kepada jemaat di sana. Mereka menghendaki orang-orang percaya yang berasal dari bangsa bukan-Yahudi dibawa masuk ke dalam kuk penyunatan dan hukum Taurat.


🍞 ☕ Kekristenan yang lahir di dunia berlatar belakang Yudaisme tidak serta merta diterima dan dipahami secara utuh. Masih ada yang berpegang pada hukum Musa tentang keselamatan melalui sunat. Tentu saja Paulus dan Barnabas mendebat pandangan ini. Kerana perbincangan itu tak dapat diselesaikan, mereka naik banding ke Yerusalem, tempat rasul-rasul. Ternyata di Yerusalem pun masih ada orang yang berpendapat serupa. Maka terjadilah pembahasan seru.  Paulus menerima kedatangan beberapa orang Kristen Yahudi dari Yudea dengan baik meski mereka datang dengan membawa pengajaran yang tidak benar. Kemungkinan isu ini berasal dari kalangan orang Farisi yang telah menjadi Kristian.  Walaupun Paulus menentang dengan keras pandangan keliru ini, namun ia tidak memaksakan pendapatnya kepada jemaat Antiokhia. Ia justru menyetujui usulan jemaat Antiokhia untuk menyelesaikan masalah ini dengan melibatkan pimpinan gereja lainnya yakni para rasul dan penatua jemaat di Yerusalem. Memelihara tradisi agama tidak akan membuat orang lebih dekat pada keselamatan sebab keselamatan tidak didasarkan pada aktiviti keagamaan. Bila kita katakan perlu ada tindakan untuk melengkapi iman maka sesungguhnya kita menodai Injil dan menempatkan diri di bawah murka Allah.

👉🏼 Keselamatan bukanlah terjadi daripada perbuatan kita. Itu merupakan anugerah Tuhan bagi kita semua. Semua ritual keagamaan, tradisi dan adat tidak akan menentukan keselamatan kita serta tidak akan membawa keselamatan bagi kita. Hanya Yesus saja yang dapat menyelamatkan kita dan membebaskan kita daripada belenggu dosa kita. Sunat atau tidak, keselamatan itu hanya di dalam Yesus sahaja! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: