Wednesday, July 19, 2023

Revival : Whitewashed wall

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Whitewashed wall



Acts of the Apostles 23:3 Then Paul said to him, "God will strike you, you whitewashed wall! For you sit to judge me according to the law, and do you command me to be struck contrary to the law? "

Kisah Para Rasul 23:3 (TB) Membalas itu Paulus berkata kepadanya: "Allah akan menampar engkau, hai tembok yang dikapur putih-putih! Engkau duduk di sini untuk menghakimi aku menurut hukum Taurat, namun engkau melanggar hukum Taurat oleh perintahmu untuk menampar aku." 


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #200. Tahukah anda bahawa kita harus tetap berani bersaksi walaupun banyak tantangan? Paulus mengatakan mereka seperti tembok yang dikapur putih bukan kerana panas atau nafsu dosa, melainkan karena semangat kudus yang menyala-nyala melihat Imam Besar menyalahgunakan kekuasaannya. Paulus juga mengucapkannya dengan disertai roh nubuat, dan sama sekali bukan dengan roh balas dendam. 



🍞 ☕ Paulus memberinya sifat yang tepat, hai tembok yang dikapur putih-putih, artinya, hai munafik, tembok yang terbuat dari lumpur. Di baliknya ada kotoran, debu, dan sampah, tetapi permukaannya dilabur atau dicat putih. Itu seperti perbandingan yang diungkapkan Kristus, ketika membandingkan orang Farisi dengan kuburan yang dilabur putih. Barangsiapa yang dilabur dengan semen murni pastilah melabur diri mereka dengan sesuatu yang membuat mereka tidak saja kelihatan bersih, tetapi juga cerah. Paulus menyatakan kepada Ananias mengenai takdirnya, yang sudah selayaknya: “Allah akan menampar engkau, akan menumpahkan ke atasmu murka pengadilan-Nya, khususnya pengadilan rohani.” Menurut Grotius hal ini segera digenapi, yaitu ketika Ananias turun dari jabatan imam besar, entah kerana mati atau diturunkan, kerana ada orang lain menjabat kedudukan itu tidak lama setelah kejadian tersebut. Mungkin Ananias telah dihantam secara tiba-tiba oleh pembalasan ilahi. Tangan Yerobeam menjadi kejang ketika ia mengulurkannya terhadap seorang nabi.

👉🏼 Kita perlu belajar semangat dan keberanian Paulus dalam bersaksi. Kerana itu kita perlu menjaga hati nurani dengan hidup benar di hadapan Tuhan. Ini modal besar bagi kesaksian kita, karena perbuatan sering berbicara lebih kuat dibandingkan perkataan. Kita juga perlu berdoa dan dan mengandalkan Roh Kudus agar mendapatkan kuasa dan keberanian untuk bersaksi sehingga orang lain dapat mengenal Kristus. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: