Monday, July 3, 2023

Revival : Shook off the dust

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Shook off the dust


Acts of the Apostles 13:51 But they shook off the dust from their feet against them, and came to Iconium.

Kisah Para Rasul 13:51 (AVB) Rasul-rasul itu pun mengebaskan debu dari kaki mereka sebagai bantahan terhadap orang di situ lalu pergi ke Ikonium.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #184. Tahukah anda bahawa apabila orang tidak menerima anda dan berita Injil yang dikabarkan, maka kita harus terus move on? Tindakan mengusir serta menyingkirkan Paulus dan Barnabas dari daerah itu membuat orang ingin tahu tentang kejahatan apa yang telah mereka lakukan. Hal ini mungkin justru menghasilkan lebih banyak teman daripada apabila orang Yahudi berpura-pura membiarkan keduanya tetap berada di daerah itu.


🍞 ☕ Yesus pernah memerintahkan murid-murid-Nya untuk mengebaskan debu kaki mereka bila mereka ditolak, dengan demikian menunjukkan putusnya segala bentuk hubungan. Di kalangan orang Yahudi tindakan semacam itu sama dengan menyebut orang itu kafir. Paulus dan Barnabas mengutarakan rasa tidak suka mereka yang teramat sangat terhadap ketidakpercayaan orang Yahudi. Meskipun orang-orang itu lahir sebagai orang Yahudi, di mata keduanya mereka tidak lebih baik daripada orang kafir yang duniawi kerana telah menolak Injil Kristus. Baik orang Yahudi maupun orang bukan-Yahudi sama-sama diterima Allah dan orang-orang yang baik apabila mereka mau percaya. Kerana itu, jika mereka tidak mau percaya, mereka sungguh menjijikkan. Demikianlah Paulus dan Barnabas menantang mereka dan mengutarakan rasa jijik terhadap diri dan kejahatan mereka, yang mereka anggap sebagai suatu kelemahan. Keduanya seakan berkata, “Sejahat apa pun perbuatanmu, kami tidak takut kepadamu. Kami tahu siapa yang kami layani dan siapa yang kami percayai.” Demikianlah keduanya meninggalkan kesaksian tentang bagaimana mereka telah menawarkan kasih karunia Injil dengan adil kepada orang Yahudi, suatu hal yang kelak akan terbukti merugikan mereka pada hari penghakiman. Debu ini akan membuktikan bahwa para pemberita Injil pernah berada di antara mereka, tetapi diusir oleh mereka.

👉🏼 Yesus mengingatkan para murid dan juga kita bahwa akan ada orang yang menolak pemberitaan kita. Kabar baik yang ditolak menjadi penghukuman buat mereka yang menolak. Oleh kerana itu kita tidak perlu berkecil hati, melainkan tetap setia memberitakan dan melayani mereka yang menerimanya dengan sukacita. Bagaimana dengan kita? Apakah respon kita hari ini....?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: