Wednesday, July 26, 2023

Revival : Teacher another

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Teaching another 


Romans 2:21-22
21 You, therefore, who teach another, do you not teach yourself? You who preach that a man should not steal, do you steal?
22 You who say, "Do not commit adultery, " do you commit adultery? You who abhor idols, do you rob temples?

Roma 2:21-22 (TB)
21 Jadi, bagaimanakah engkau yang mengajar orang lain, tidakkah engkau mengajar dirimu sendiri? Engkau yang mengajar: "Jangan mencuri," mengapa engkau sendiri mencuri?
22 Engkau yang berkata: "Jangan berzinah," mengapa engkau sendiri berzinah? Engkau yang jijik akan segala berhala, mengapa engkau sendiri merampok rumah berhala?



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #207. Tahukah anda bahawa apabila kita yang mengajar Firman Tuhan kepada jemaat, maka kita juga harus menjadi pelaku Firman juga? Firman Allah adalah kehendak Allah yang tidak sekadar cukup dipelajari dan diketahui tetapi harus juga ditaati.


🍞☕ Rasul Paulus menyatakan ini dengan beberapa istilah, penuntun orang buta, terang bagi mereka yang di dalam kegelapan, pendidik orang bodoh, pengajar orang yang belum dewasa, yang lebih menyatakan pendapat sombong mereka tentang diri sendiri, dan penghinaan mereka terhadap orang lain. Inilah yang sangat suka mereka petik, menimbun sebutan kehormatan bagi diri mereka sendiri. Pekerjaan terbaik yang disombongkan tidak diterima oleh Allah. Memang baik jika mendidik orang bodoh dan mengajar orang yang belum dewasa, namun mengingat ketidaktahuan, kebodohan dan ketidakmampuan kita sendiri untuk berhasil mengajar tanpa Allah, tidak ada yang dapat dibanggakan dari pekerjaan itu. Orang-orang yang pengetahuannya bersandar pada gagasan kosong, namun tidak meresap ke dalam hati mereka, berarti hanya memiliki bentuknya saja, seperti sebuah lukisan yang dilukis dengan bagus dan dengan warna-warna yang indah, namun tidak punya kehidupan. Pengetahuan lahiriah hanya menghasilkan kesalehan lahiriah. Pengetahuan lahiriah dapat menipu manusia, namun tidak dapat memperdayai mata Allah yang menembus dan memeriksa hati. Wujud lahiriah dapat menjadi sarana saluran kuasa, namun orang yang hanya memperhatikan itu saja sama dengan gong yang berkumandang dan canang yang gemerincing.

👉🏼 Adalah sangat penting apabila kita mengajar hal-hal rohani kepada jemaat, jangan pulak diri kita sendiri tidak melakukannya. Jadi berhati-harilah apabila kita mengajar. Jangan jadi NATO No Action, Talk Only. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: