Tuesday, September 25, 2018

Revival : A stubborn heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : A stubborn heart


Deuteronomy 1:32-33 (NKJV)
32 Yet, for all that, you did not believe the Lord your God,
33 who went in the way before you to search out a place for you to pitch your tents, to show you the way you should go, in the fire by night and in the cloud by day.

Ulangan 1:32-33 (TB)
32 Tetapi walaupun demikian, kamu tidak percaya kepada TUHAN, Allahmu, 
33 yang berjalan di depanmu di perjalanan untuk mencari tempat bagimu, di mana kamu dapat berkemah: dengan api pada waktu malam dan dengan awan pada waktu siang, untuk memperlihatkan kepadamu jalan yang harus kamu tempuh."


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #268. Tahukah anda bahawa kita terkadang degil dan tidak percaya kepada Tuhan? Tuhan merancang hidup kita dengan sangat indah dan tidak sembarangan. Terkadang kita gagal melihat kebaikan Tuhan dalam rancangan hidup kita. Seperti itu pula yang terjadi dengan umat Israel. Dalam mengenang kembali sejarah Israel, Musa mengingatkan bangsa Israel tentang kegagalan mereka untuk memercayai rencana Tuhan dan berjalan seturut perintah-Nya. Walaupun Musa memberikan dorongan dan peneguhan kepada mereka serta menjamin bahawa Tuhanlah yang akan berperang bagi mereka, namun mereka tetap tidak percaya. Ini menjadi bukti kedegilan hati dan ketidakpercayaan dari orang-orang Israel terhadap Tuhan Allah.

☕ 🍞 Kedegilan dan ketidakpercayaan bangsa Israel pada masa itu membuahkan hasil yang buruk kerana Tuhan murka dan bersumpah bahawa angkatan ini akan dimusnahkan. Pada perikop berikutnya firman Tuhan mencatat bagaimana orang-orang Israel yang tidak percaya itu tidak diizinkan Tuhan masuk ke Tanah Perjanjian, kecuali Kaleb bin Yefune dan Yosua bin Nun, serta anak-anak yang masih kecil. Kenapa Kaleb dan Yosua...? Disebabkan oleh kerana ketaatan dan kesetiaan serta kepercayaan mereka kepada Tuhan, lalu Tuhan mengizinkan mereka berdua turut memimpin generasi yang muda ke tanah perjanjian itu. Di dalam segala hal, mereka berdua tidak memberontak terhadap Tuhan.

Demikian pula dengan kita, terkadang kita degil dan adakalanya kedegilan itu melahirkan ketidakpercayaan di dalam hati kita. Lalu kita tidak sanggup lagi mau percaya kepada Tuhan Yesus kerana tidak melihat jawapan kepada persoalan anda, doa anda, mujizat-mujizat yang sekian lamanya anda menunggu, apapun tidak terjadi. Secara perlahan-lahan kita mulai menyimpang daripada kebenaran firman-Nya dan mencari solusi di dunia ini. Bukan menjadi lebih bagus tetapi lebih parah jadinya keadaan rohani kita. Disebabkan oleh kedegilan serta ketidakpercayaan kita maka kita terlepas daripada menikmati janj-janji Tuhan, mujizat-mujizat yang Tuhan sudah sediakan, berkat-berkat, kesembuhan, pemulihan dan semuanya yang tertulis tentang anda di dalam Alkitab. Kita tidak dapat "memasuki tanah perjanjian" kita. Jangan sampai kemarahan Tuhan menimpa hidup kita. Jika hal itu terjadi, yang ada hanyalah bencana dan ratap tangis. Jika hari ini Tuhan mengingatkanmu akan dosa dan ketidakpercayaanmu terhadap-Nya, segera bertobat. Jangan menunda lagi. Apakah respon anda hari ini.....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: