Monday, September 17, 2018

Revival : Ungrateful Heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Ungrateful heart


Exodus 15:24 (NKJV)  And the people complained against Moses, saying, "What shall we drink?"

Keluaran 15:24 (TB)  Lalu bersungut-sungutlah bangsa itu kepada Musa, kata mereka: "Apakah yang akan kami minum?"


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #260. Tahukah anda bahawa biarpun kita sudah melihat dan mengalami penyelamatan daripada Tuhan Yesus, kita tetap merungut itu dan ini? Mengeluh itu sebenarnya manusiawi. Keluhan biasanya ditujukan kepada pihak yang dianggap lebih berkuasa. Keluhan boleh saja wajar dan punya dasar, tetapi bisa juga sebaliknya. Misalnya, ketika kita memerlukan sesuatu, tetapi pihak yang menurut kita mestinya menyediakan keperluan itu, gagal melakukannya. Bangsa Israel merasakan bahawa Tuhan telah gagal menyediakan air minum yang layak di dalam perjalanan mereka dan disebabkan itu mereka "bersungut-sungut".

☕ 🍞 Keluhan mereka kepada Musa dijawab dengan sebuah tindakan luarbiasa daripada Allah yang menggarisbawahi satu hal penting iaitu Allah terus menyertai mereka, termasuk mencukupkan keperluan air minum mereka. Ketika kekurangan air, mereka menemui mata air berlimpah. Ketika air yang mereka temui pahit, Allah membuatnya menjadi manis. Atas dasar karya anugerah Allah ini, Allah "mencoba" mereka  Allah tidak dengan sewenang-wenang meneropong ke masa depan melalui kemahatahuan-Nya untuk mencari tahu apakah mereka akan taat atau tidak; Ia justru memberi kesempatan kepada bangsa Israel untuk menunjukkan secara konkret siapa sebenarnya diri mereka, apakah mereka "sungguh-sungguh mendengarkan suara Tuhan" ketika berhadapan dengan kesulitan, atau malah sebaliknya. Jika mereka memilih taat, mereka akan menerima jaminan penyertaan dari Dia "yang menyembuhkan".

Saudara dan saudari sekalian, jangan kita menjadi sama seperti generasi bangsa Israel ini yang asyik saja bersungut-sungut. Jika boleh, segala hal pun mereka mau komplen. Tuhan sudah membebaskan mereka daripada perhambaan. Tuhan sudah memimpin mereka keluar daripada Mesir. Tuhan telah menyediakan segala sesuatu bagi mereka, namun mereka masih bersungut-sungut dan tidak bersyukur dengan karya penyelamatan yang telah Tuhan lakukan. Sometimes we are become too ungrateful to God for all the things He has done for us. We must repent!  Kita lupa bahawa oleh kerana kemurahan Tuhan kita masih ada sampai hari ini. Kita lupa segala karya dan kebaikan Tuhan. Tetapi bila terjadi sesuatu tidak enak, yang amat menyulitkan nah kita mulai komplen, kita mulai salahkan Tuhan dan macam-macam lagi. Tetaplah bersyukur baik atau tidak baik waktunya. Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: