Sunday, September 23, 2018

Revival : Unbelieving Generation

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Unbelieving Generation


Numbers 14:11 (NKJV)  Then the Lord said to Moses: "How long will these people reject Me? And how long will they not believe Me, with all the signs which I have performed among them?

Bilangan 14:11 (TB)  TUHAN berfirman kepada Musa: "Berapa lama lagi bangsa ini menista Aku, dan berapa lama lagi mereka tidak mau percaya kepada-Ku, sekalipun sudah ada segala tanda mujizat yang Kulakukan di tengah-tengah mereka!


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #266. Tahukah anda bahawa ketidakpercayaan kepada Tuhan akan membutakan mata kita daripada melihat mujizat-mujizat Tuhan? Inti pemberontakan Israel ialah ketidakpercayaan yang tumbuh dari kegagalan mereka untuk mengingat kesetiaan Allah pada waktu lalu, mempercayainya sebagai Tuhan dan mempercayai firman-Nya. Menurut cara berpikir mereka, mereka tidak mampu lagi bersandar kepada Tuhan dalam segala keadaan. Percaya kepada Allah artinya menerima segala sesuatu yang dikatakan oleh-Nya sebagai benar dan bertindak sesuai dengannya, menambatkan hidup kita pada janji-janji-Nya, dan hidup menurut jalan-Nya, serta mengasihi Dia dengan segenap hati dan jiwa kita.

☕ 🍞 Adanya iman membuat kita diterima oleh Allah dan diperhitungkan benar di hadapan-Nya. Orang-orang yang tidak beriman adalah orang-orang yang selalu memberontak terhadap Tuhan serta selalu mempersoalkan kesetiaan Tuhan, perlindungan Tuhan dan sebagainya. Kita amat cenderung untuk mempersalahkan Tuhan sekiranya sesuatu terjadi di dalam hidup kita tetapi kita tidak melihat sama ada kita beriman sepenuhnya kepada Tuhan ataupun tidak. Kita gagal melihat sama ada diri kita taat dan setia kepada Tuhan atau tidak. Jangan mempersoalkan kesetiaan serta kebaikan Tuhan sekiranya diri kita sendiri tidak betul. Sudah berapa banyak kali kita melihat campur tangan Tuhan Yesus di dalam hidup kita? Masihkah tidak mahu percaya kepada Tuhan Yesus? Masihkah kita mau mempersoalkan kesetiaan, kasih dan perlindungan Tuhan?

Bangsa Israel ini disebut satu bangsa yang keras kepala di zaman Musa. Sudah banyak kali Tuhan menolong mereka tetapi mereka masih lagi komplen itu dan ini. Dalam perjalanan menuju tanah Kanaan sudah banyak kali mereka bersungut-sungut ketika menghadapi kesulitan. Padahal penyataan Allah yang dahsyat dan agung melalui keajaiban-keajaiban yang dilakukan-Nya sudah mereka lihat dan alami bagi hidup mereka. Nampaknya mereka telah melupakan apa yang pernah Allah nyatakan di kaki gunung Sinai. Mereka lupa identiti mereka di dunia ini sehingga ketika ada kesulitan, mereka selalu memberontak dan ingin kembali ke masa lalu mereka, yakni di Mesir. Hal ini terjadi kerana ketidakpercayaan yang sejati dan sungguh-sungguh di dalam Tuhan Yesus. Ia juga terjadi pada masa kini di mana orang-orang yang beriman sanggup mencari bomoh dan dukun dan sebagainya untuk mendapatkan sesuatu. Katanya Kristian, tetapi cara hidup tidak mencerminkan seorang Kristian. Jika iman kita tidak kuat 💪🏼 dan teguh di dalam Tuhan Yesus, maka dengan senangnya kita akan memberontak terhadap Tuhan Yesus. Bagaimana keadaan iman kita? Marilah kita izinkan Roh Kudus untuk menyelidiki hati kita masing-masing. Jangan pulak kita kedapatan tidak beriman. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: